Door vluchten van reizigers kort voor vertrek te schrappen, pleegt Ryanair contractbreuk. Dat zegt de Consumentenbond. De bond vindt dat de vliegmaatschappij aansprakelijk is voor de schade die consumenten daarvan ondervinden. En hekelt bovendien de gebrekkige communicatie van de luchtvaartmaatschappij.

Passagiers van Ryanair melden aan de Consumentenbond dat hun vakantie niet door kan gaan of dat zij door de annulering van hun vlucht ter plekke extra kosten moeten maken voor bijvoorbeeld hotelovernachtingen of extra dagen autohuur. Dergelijke schade komt wat de Consumentenbond betreft voor rekening van Ryanair, als de schade in voldoende verband staat met de annulering. De bond adviseert gedupeerden zich in eerste instantie te wenden tot hun reisverzekering. Als de dekking van de verzekering ontoereikend is of als reizigers er niet voor zijn verzekerd, kunnen zij zelf een claim neerleggen bij Ryanair. Dat kan eventueel via hun rechtsbijstandverzekering.

Omboeken

De luchtvaartmaatschappij moet bij annulering consumenten de keuze bieden tussen terugbetaling van de volledige ticketprijs binnen 7 dagen of kosteloze omboeking naar een andere vlucht (ook bij andere aanbieders) op het eerst mogelijke moment. Naast vergoeding voor de gemaakte kosten, hebben consumenten volgens Europese wetgeving ook recht op compensatie wanneer hun vlucht binnen 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd en er geen sprake is van overmacht. De hoogte van de compensatie varieert tussen de €125 en €600, afhankelijk van de afstand van de vliegreis.

Foto: Stefano Garau/Shutterstock.com