De Consumentenbond wil dat minister Harbers (IenW) ingrijpt bij KLM en Transavia, omdat honderden consumenten die tussen 2019 en 2021 via D-reizen boekten nog zouden wachten op terugbetaling van door KLM en dochtermaatschappij Transavia geannuleerde vluchten. De luchtvaartmaatschappijen zeggen het ticketgeld al aan D-reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan hun verplichtingen te hebben voldaan.

Honderden consumenten wachten volgens de Consumentenbond nog steeds op terugbetaling  Gemiddeld gaat het om € 800 per passagier, maar regelmatig betreft het hogere bedragen van enkele duizenden euro’s per boeking. ‘De luchtvaartmaatschappijen houden zich niet aan de wettelijke regels voor terugbetalen van geannuleerde vluchten. Ondanks een uitspraak van de rechter en een aangekondigde boete van toezichthouder ILT’, zo stelt de Consumentenbond, dat een Open Brief stuurde naar de minister.

De luchtvaartmaatschappijen zeggen het ticketgeld al aan D-Reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan hun verplichtingen te hebben voldaan. ‘Maar D-Reizen ging failliet voordat ze het geld overboekten naar de passagiers. Volgens de rechter, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) én de Europese Commissie houden passagiers dan evengoed recht op terugbetaling en moeten de luchtvaartmaatschappijen het geld alsnog rechtstreeks naar hen overboeken. KLM en Transavia weigeren hier gehoor aan te geven’, aldus de Consumentenbond.

Minister moet nú ingrijpen
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘De starre houding van KLM en Transavia is pure strategie. Ze laten het aankomen op tijdrovende bezwaar- en beroepsprocedures, terwijl een groot deel van de vorderingen binnenkort vervalt. Voor terugbetaling van een geannuleerde vliegticket geldt namelijk een vervaltermijn van 2 jaar. Die termijn is voor sommige consumenten al in zicht. Alleen door de vliegmaatschappij te dagvaarden of zich aan te melden bij een claimorganisatie die dat (tegen betaling) voor hen doet, kunnen zij dat voorkomen. Dat is de wereld op zijn kop. Vandaar onze noodkreet aan de minister. Hij moet nú ingrijpen.’

Voorwaarden aan staatssteun
KLM ontving, vanwege de Covid pandemie, tot nu toe € 3,4 miljard aan staatssteun. De Consumentenbond vindt het niet meer dan vanzelfsprekend dat het kabinet van KLM en Transavia eist dat zij zich houden aan de Europese richtlijnen en gehoor geven aan de uitspraak van de ILT. Molenaar: Het kan niet zo zijn dat luchtvaartmaatschappijen die overeind worden gehouden met miljarden aan staatssteun, een loopje nemen met de passagiersrechten.‘

In een brief aan de minister dringt de Consumentenbond er ook op aan om bij de toekenning van nieuwe staatssteun het naleven van passagiersrechten als expliciete randvoorwaarde op te nemen in de afspraken.