Nieuws

Consumentenbond sleept KLM voor de rechter

Het gesprek tussen KLM en de Consumentenbond over het schrappen van de no-show bepaling uit de algemene voorwaarden is op niets uitgelopen. Daarom sleept de Consumentenbond de luchtvaartmaatschappij voor de rechter.

De Consumentenbond vindt de no-show clausule van KLM onrechtmatig, omdat het ‘onredelijk bezwarend’ is voor consumenten. De clausule geldt voor tickets die bestaan uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld een heen- en een terugvlucht, een rondreis of een vlucht met overstap. Wanneer een passagier voor een onderdeel niet op komt dagen, is het ticket niet meer geldig voor de rest van het traject. Als de klant toch gebruik wil maken van het restant van zijn vlucht, bijvoorbeeld de retourreis, dan rekent KLM een forse extra bijdrage. Deze kan oplopen tot maximaal €3000. De Consumentenbond gaat de rechter vragen deze algemene voorwaarde nietig te verklaren. Bart Combée (directeur Consumentenbond): “De balans tussen wat luchtvaartmaatschappijen mogen en consumenten moeten is volledig scheef. Passagiers worden financieel gestraft als ze om wat voor reden dan ook niet op de vliegtuigstoel zaten die ze wel hebben betaald. Het geld voor de niet gebruikte vlucht krijgt de passagier niet terug. De luchtvaartmaatschappij daarentegen, kan de ongebruikte stoel gewoon nog een keer verkopen aan een ander. Dat is wel een heel lucratief verdienmodel.”

Verbod
De Consumentenbond vindt dat een verbod op no-show clausules moet worden opgenomen in de Europese wet inzake passagiersrechten. Combée: “De behandeling van die passagiersrechten ligt alleen al jaren stil. Dat is zuur, want nu ben je genoodzaakt om per vliegtuigmaatschappij de zaak voor de rechter te brengen. Bovendien is het niet gezegd dat als je je recht haalt in Nederland, de luchtvaartmaatschappij zijn voorwaarden ook aanpast voor reizigers uit andere landen.”

De Consumentenbond strijdt samen met Europese zusterorganisaties tegen het no-show beleid van diverse luchtvaartmaatschappijen. Behalve KLM, liggen ook British Airways, Air France, Swiss Air, Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines en Virgin onder vuur.

 

© 2019, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

2 Reacties

  1. Juan Vazquez
    15 januari 2019 at 09:49

    Ik heb wel een paar aanbevelingen die het leven van de reizigers, airlinepersoneel en reisagenten een stuk gemakkelijker maken:

    – afschaffing van retour tarieven
    – alleen enkele reis trajecten verkopen
    – namechange tot 24 uur voor vertrek tegen € 15 online of € 30 offline
    – afschaffing van de boekingsklasses
    – alleen klasse specificatie op basis van stoeltype met daaraan gekoppelde service
    – standaard cancellation policy

    Wellicht hebben anderen nog betere ideëen.

  2. Juan Vázquez
    14 januari 2019 at 16:47

    De luchtvaartwereld zit vol met kromme regeltjes waar de consument niets van snapt. Dat mag ik, als reisagent dan aan de reiziger gaan uitleggen zonder ook maar een cent commissie te ontvangen. Het wordt hoog tijd dat de Consumentenbond de airlines gaan aanpakken. Tijd voor een drastische verandering van de luchtvaartwereld. Ik erger mij hier al jaren aan.

Vorige bericht

Zware explosie bij bakkerij in het centrum van Parijs

Volgende bericht

Cadeaukaart bij elke Travel Impressions boeking

Auteur

Sharon Evers

Sharon Evers

"De reisbranche is een interessante branche die nooit stilstaat. En dat is precies waar ik van houd. Ik houd van beweging en ben er graag als de kippen bij als er ontwikkelingen voordoen die ik in elke journalistieke vorm met jullie ga delen."