Nieuws

Consumentenbond teleurgesteld in luchtvaartinspectie omtrent Ryanair

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil Ryanair geen boete opleggen voor het ontduiken van de compensatieregels. De Consumentenbond, die daar om had gevraagd, is teleurgesteld en tekent bezwaar aan tegen het besluit.

Ryanair weigert compensatie te betalen aan passagiers wiens vlucht vertraagd of geannuleerd was als gevolg van stakingen in 2018. Volgens de Consumentenbond handelt de luchtvaartmaatschappij daarmee in strijd met de Europese passagiersrechten. In februari 2019 vroeg de Consumentenbond de toezichthouder daarom in te grijpen en Ryanair hiervoor een boete of last onder dwangsom op te leggen.

Kop in het zand
De ILT zegt niet te kunnen vaststellen of Ryanair (stelselmatig) de regels overtreedt. Volgens de inspectie is het niet aan haar om te beoordelen of Ryanairs weigering om compensatie te betalen terecht is, maar aan de civiele rechter. Sandra Molenaar (directeur van de Consumentenbond), vindt die redenering onbegrijpelijk: “De ILT steekt zijn kop in het zand. De toezichthouder heeft de wettelijke plicht om het gedrag van Ryanair aan de Europese Verordening te toetsen en bij een overtreding sancties op te leggen. De civiele rechter kan alleen oordelen over individuele schadevergoedingen, maar heeft niet de bevoegdheden om handhavend op te treden en een boete of een last onder dwangsom op te leggen. Dat is nu juíst de taak van de ILT en die moet die verantwoordelijkheid niet ontlopen.”

‘Buitengewone omstandigheden’
Volgens de Europese regels hebben reizigers recht op compensatie wanneer hun vlucht meer dan drie uur is vertraagd of korter dan veertien dagen voor de reis wordt geannuleerd. Maar Ryanair beroept zich op ‘buitengewone omstandigheden’, waardoor het niet zou hoeven te compenseren. De Consumentenbond is het daar niet mee eens. Molenaar: “Wij zijn van mening dat een staking van het eigen personeel een bedrijfsrisico is en geen buitengewone omstandigheid.”

© 2019, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

1 Comment

  1. […] Consumentenbond teleurgesteld in luchtvaartinspectie omtrent Ryanair […]

Vorige bericht

Norwegian Cruise Line breekt record met financiële resultaten

Volgende bericht

Jordanië event op 3 september in Amsterdam

Auteur

Dylan Cinjee

Dylan Cinjee

Dylan is begonnen als stagiair bij TravelPro. Na zijn stage kreeg Dylan de kans om te blijven bij TravelPro als lid van de redactie. Tijdens deze periode heeft Dylan zijn Bachelor in Tourism Management gehaald.