Arjen LutgendorffBlogsNieuws

Cookje van eigen deeg

Het verdwijnen van het merk Neckermann voor de retail was een grote verrassing waar ook volgend jaar nog het nodige over geschreven en gediscussieerd zal worden. Nu er ook aan de commissie wordt gesleuteld, moeten sommige retailers hebben gedacht: ‘That’s another cook…’, om het maar op z’n Van Gaals te zeggen.

Het is nog niet zolang geleden dat er in de reiswereld schande werd gesproken over de Telegraaf, die met koeienletters op de voorpagina schreef ‘Reiswereld zint op boycott KLM’. ‘Als dat echt het geval was geweest, dan had men op z’n minst kunnen beginnen met het boycotten van het KLM-diner op het ANVR-Congres, maar dat was ook niet het geval’, hoorde ik iemand erover zeggen.

Eigenlijk vind ik het best mooi dat de reiswereld héél erg goed is in overleggen, ook al is men woest op de ander. Net als in een sportwedstrijd elkaar de benen onder het lijf vandaan trappen, maar aan de bar vrolijk een drankje drinken en elkaar op z’n Hollands zeggen waar het op staat. In sommige gevallen heb je natuurlijk te maken met ‘oneerlijke’ machtsverhoudingen, dus dan kan je wel heel boos zijn en kan je nog steeds wel zeggen waar het op staat, maar heb je als kleine ondernemer maar weinig te zeggen.

En toch was 2017 wel een beetje het jaar van het ‘boycotten’, want wie herinnert zich niet de politieke ruzie tussen Nederland en Turkije en Erdogan die liet weten erover na te denken Nederlandse vliegtuigen te boycotten? Hij noemde Nederlanders zelfs nazi-overblijfselen en fascisten. Voor de Groningse ondernemer Danny van Geldrop van GO Explore de drupel, want hij boycotte vanaf dat moment Turkish Airlines. Geen woorden, maar daden, zeggen sommigen dan.

Bij boycotten komt het vaak neer op iemand een koekje van eigen deeg geven. Benieuwd hoe dat koekje bij Thomas Cook smaakt, want als ik het moet geloven wordt de touroperator geboycot door diverse retailers. Balend van de consequenties die de merkstrategie met zich meebrengt, bang voor het Arke-TUI syndroom lees ik ook ergens en dan ga je haast in karma geloven als je het nieuwsbericht ‘FIOD doet inval bij Neckermann’ voorbij ziet komen (ja, ik weet dat dit om het online warenhuis gaat). ‘Karma is a bitch’ hoor je weleens. En zie maar eens van je ‘bad karma’ af te komen, dat kan soms wel duizenden incarnaties duren…

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

Video - Interview TravelBird CEO Steven Klooster

Volgende bericht

Nieuw Europees hoofdkantoor Vacanceselect officieel geopend

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.