TravelPro vroeg Atilay Uslu om opheldering over het bericht dat Corendon 115 hotels uit de reisagentenverkoop haalt. “Dat is inderdaad het geval, ik kan het niet mooier maken dan dat het is. Ons business model voorziet erin dat wij 30% via de reisagent verkopen en 70% procent via het directe kanaal. In het geval van deze hotels is het eerder andersom en wordt ruim 70% door reisagenten verkocht. Deze stap hebben wij dan ook puur om bedrijfsmatige redenen moeten nemen. Je begrijpt dat dit van grote invloed is op onze marges aangezien de marge op directe verkoop een stuk hoger is. ”
Er wordt boos gereageerd door diverse reisagenten. “Deze boosheid begrijp ik, maar om er dan maar niet over te praten richting de reisagent is mijns inziens ook niet de oplossing. Wij zijn transparant en niet het type bedrijf om dit stiekem te doen en dus draaien we ook niet om de hete brei heen”, zo laat Uslu weten. “Uiteraard zijn de andere 685 hotels wel boekbaar en zijn wij erg tevreden zoals de agent ons verkoopt.” Uslu voegt ten slotte toe “Wij gaan wel onderzoeken hoe we dergelijke zaken in de toekomst kunnen ondervangen en zullen onderzoeken of we onder meer op de Canarische Eilanden een groter allotment voor de reisagent kunnen generen”.
6 reacties
Ik snap de beslissing en ik snap de boosheid.
Vermoedelijk kantelt de markt nu een stukje verder en diegenen die er niet af willen glijden duiken nu massaal op DP…ja óók voor de strandbestemmingen!
Blij dat ik bij de Duitse grens woon en volop de Duitse touroperators kan verkopen aan mijn klanten. Als reisagent in de Randstad blijft er nu toch maar weinig over nu Sudtours en Corendon wegvallen!
Iedere reisagent die een maandje terug het Dynamic Packaging symposium op Schiphol heeft bezocht weet wat hem te doen staat. Dan is dat tenminste maar duidelijk.
Het blijft een gesleep met de gidsen, eerst OAD eraf – OAD er weer op, Neckermann eraf – Neckermann er weer op, Sudtours eraf – en eraf, Corandon eraf – ??.ik ga maar zelf opzoek naar die 122 hotels.
Een ongewenst prijsoorlog ontketenen en dan nu dit weer.
Uslu heeft dus voor een fout businessmodel gekozen, voeg daarbij een ver bovengemiddeld klachtenpercentage/overboekingen en schemawijzigingen en je moet blij zijn indien Corendon geen ‘partner’ van je is.
Lijkt me verstandig als de aangestelde agenten even hun agentuurovereenkomst nalezen. Wellicht mag het juridisch niet eens..
Lage commissie, veel problemen (schemawijzigingen zijn schering in inslag), overboekingen dan wel annuleren van delen van de overeenkomst en zo kan ik nog wel even doorgaan. Nu worden de best verkopende hotels voor de reisagenten geblokt…….wellicht kan DTA ook met de TO stoppen? Laat Corendon het dan maar helemaal zelf doen.