Dick GussenWaar Corendon tot noch toe, net als iedere andere touroperator, jaarlijks rond de tafel ging om agentuurovereenkomsten vast te leggen kiest de touroperator nu een nieuwe koers.  “Wij gaan ons richten op een hybride commissiemodel waarbij we hotels gaan indelen in verschillende commissie-categorieën. Op die hotels waar wij als Corendon goede zaken doen, kan de reisagent blijven rekenen op een goede commissie. Bij de typische vechtaccommodaties, waar de concurrentie met andere partijen moordend is, kunnen we alleen blijven meedoen als we niet vastzitten aan de standaard commissie en dus zullen we in die gevallen aanzienlijk lager gaan zitten”, zo licht Dick Gussen, Sales en Marketing Manager bij Corendon toe. “Daarnaast kunnen veranderende marktomstandigheden er ook toe leiden dat hotels in een andere commissie-schaal worden ingedeeld en die kunnen we tussentijds aanpassen. Vanzelfsprekend wordt de commissie wel voor een periode vastgelegd en daar zullen wij onze partners steeds over blijven informeren.”

Corendon gaat zich tevens expliciet richten op de samenwerking met haar selecteagenten, dat zijn D-reizen, goed voor ruim 190 winkels, en 50 individuele agenten die het label goed verkopen.

Gussen licht toe waarom Corendon zich genoodzaakt voelt om in te zetten op selectieve distributie. “Als je met een partij een agenturenovereenkomst aangaat betekend het dat je als Corendon daar tijd en mankracht in moet steken. Je loopt ook risico, en moet dan niets gebeuren met die reisagent. Om die risico’s te vermijden monitoren wij bijvoorbeeld de verkopende reiswinkels op onder meer hun solvabiliteit.  De kosten daarvoor wegen in sommige gevallen niet op tegen de toegevoegde waarde die zo’n partij voor ons heeft. In het geval van vier of vijf Corendon-boekingen per jaar kan dat kostentechnisch gewoonweg niet uit. Van die partijen moeten we dan ook afscheid nemen. Daarom hebben wij moeten besluiten om bij een duizendtal agenten de agenturenovereenkomst op te zeggen. Ik kan me persoonlijk  niet voorstellen dat het merendeel van de agenten hier problemen mee heeft, aangezien het in deze gevallen maar om een paar boekingen per jaar ging.”

Gussen benadrukt dat reisbureaus die Corendon toch graag willen blijven verkopen maar niet tot de selectagenten behoren niet per definitie met lege handen staan. “Wil jij er als reisbureau duidelijk voor kiezen om ons te blijven verkopen en betaalt zich dat uit in een redelijk volume, dan zullen wij zeker welwillend naar die individuele gevallen kijken.”