De Onderzoeksraad voor Veiligheid presenteerde onlangs het rapport over de Poldercrash. Hieruit blijkt dat hoogtemeters faalden, waardoor het vliegtuig van Turkish Airlines te veel vaart verminderde. De piloten kregen waarschuwingssignalen, maar grepen niet in en de Luchtverkeersleiding had de bemanning duidelijker moeten instrueren bij het landen.

Het defect verstoorde de reguliere wisselwerking, en de piloten bleken onvoldoende in staat om met de nieuwe situatie om te gaan. Peter-Paul Verbee, Hoogleraar Filosofie van Mens en Techniek: ‘Ik denk dat we hetgeen wat hier is misgegaan, niet moeten toeschrijven aan gebrek aan eigen initiatief of scherpte van piloten, maar aan onvermogen om in deze situatie, met falende hoogtemeters, om te gaan met de ‘’eigen intelligentie’’ van het vliegtuig. Dat betekent niet dat de piloten niet goed genoeg hebben opgelet, maar dat de routines en procedures waarmee ze werkten, en waarmee ze zijn opgeleid, ontoereikend waren’.

Lees in TravelPro nummer 19 hoe advocaten over de zaak denken.