Nieuws

D-reizen steunt campagne tegen kinderseks toerisme

Deel dit artikel

D-reizen steunt de succesvolle campagne tegen kindersekstoerisme van het Ministerie van Justitie actief in de bijna 180 eigen Vakantiewinkels. De campagne ‘DOORBREEK HET STILZWIJGEN’ werd afgelopen januari gelanceerd tijdens de Vakantiebeurs en kreeg een vervolg op Schiphol. Doel van de campagne is om toeristen naar zogenaamde ‘bronlanden’ bewust te maken van kindersekstoerisme, zodat zij mogelijke misstanden op vakantie kunnen melden. Dit kan persoonlijk of anoniem via www.meldkindersekstoerisme.nl of Meld Misdaad Anoniem en bij Justitie, Politie of Marechaussee. De campagne heeft dit jaar al geresulteerd in meer dan 20 meldingen en op Schiphol zijn al twee mensen aangehouden, waarvan er één is veroordeeld tot vier maanden gevangenisstraf.

“Het is een schrijnend probleem dat we samen moeten aanpakken”,aldus commercieel manager Ton Vendrig van D-reizen. “Wij sluiten ons dan ook graag aan bij de woorden van demissionair minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin dat kinderen waar ook ter wereld beschermd dienen te worden. Daarbij is ook een taak voor de toeristische industrie weggelegd. Als reisautoriteit voelen wij ons moreel verplicht om niet alleen na te denken over de beste service voor onze klanten, maar ook over wat wij als D-reizen kunnen doen om misstanden in vakantielanden tegen te gaan.”
 
Het Ministerie van Justitie stelt D-reizen speciaal campagnemateriaal ter beschikking. Voor de bezoekers van de D-reizen Vakantiewinkels is er een flyer en klanten die een reis boeken naar Afrika of zogenaamde bronlanden zoals Thailand en Brazilië, ontvangen een oranje vuvuzela. Deze luidruchtige toeter bekend uit Afrikaanse voetbalstadions is enerzijds een knipoog naar het WK Voetbal, anderzijds een metafoor van de campagneboodschap ‘DOORBREEK HET STILZWIJGEN’. De boodschap ‘DOORBREEK HET STILZWIJGEN’ en de website www.meldkindersekstoerisme.nl staan samen afgedrukt op deze speciale vuvuzela. De oorverdovende vuvuzela zal ook bij voetbalsupporters tijdens het WK in Zuid Afrika het bewustzijn over kindersekstoerisme vergroten. Zuid Afrika staat niet officieel bekend als bronland, maar tijdens grote evenementen is er een verhoogd risico op seksuele uitbuiting van ook minderjarigen.
 
“Wij zullen de campagne van het ministerie volledig ondersteunen, maar zullen deze prachtige vakantielanden niet stigmatiseren. Het gaat er om dat toeristen zich bewust zijn dergelijke misstanden vooral in bepaalde landen voorkomen en dat ze weten dat ze er iets aan kunnen doen. Alleen samen kunnen we dit probleem bestrijden, zodat iedereen zorgeloos kan genieten van deze schitterende landen’’, besluit Vendrig.


Deel dit artikel
Vorige bericht

DCC cruise event aan boord NCL Epic op 21 juni 2010

Volgende bericht

Dinner Workshops smakelijk van start!

Auteur

TJ van Apeldoorn

TJ van Apeldoorn

T.J. is commercieel directeur bij TravelPro.