Na gisteren gegeten te hebben met fantastisch uitzicht, was het vanmorgen tijd om de stad te gaan bezichtigen. Met onze gids Athena gingen we te voet op ontdekking door de stad. Een hamam uit 1500 en gebouwd door de Ottomanen, een kaarsje opsteken in de voor Thessalonikianen belangrijke kerk Sint Dimetrius, het Romani Agorum, gezellige straten met terrasjes en hippe winkelstraten, Athena loodste ons overal heen. Ook naar de gezellige markt waar tientallen handelaren hun waren verkochten. Lange rijen met kramen met groente en fruit, kruiden en zaden, vis en vlees. Zelfs varkenskoppen, lammetjes en konijnen waren verkrijgbaar. Daarna hebben we ook nog even 4-sterrenhotel Capsis bezocht om te kijken wat er nog meer mogelijk is voor toeristen qua verblijf.

Ano Poroia
Na een korte lunch en uitgecheckt te hebben uit ons hotel, was het tijd om op pad te gaan met de auto’s. De verdeling over de 5 auto’s was snel gemaakt, het inpakken van de koffers duurde iets langer! Na het nodige passen en meten en het achterlaten van de hoedenplank, konden we dan eindelijk op weg. Het rijden in Thessaloniki was nog een heel avontuur, zonder gps en met een globale map, maar na de nodige ongewone manoeuvres en rare gezichten van de overige weggebruikers, waren we dan de stad uit en op weg naar Ano Poroia. Door het rustige landschap en langs het prachtige meer van Doirani, kwamen we na een kleine twee uur aan in het pittoreske bergdorpje. Vanuit ons hotel Nastou View hebben we een prachtig uitzicht over het dorp, het meer van kerkini en de bergen, echt genieten!

Anastenaria
Na in de tuin even van de zon en het uitzicht te hebben genoten, was het alweer tijd om te gaan eten. Bij hotel Viglatoras konden we aanschuiven voor een traditioneel Griekse maaltijd, gemaakt door de eigenaar zelf. Echt heerlijk! Daarna hebben we de Anastenaria bijgewoond in het nabijgelegen dorp Kerkini. Een feest ter ere van de verbintenis tussen Constantien en Helena waarbij dorpelingen dansen om in een soort trance te komen en daarna over hete kolen lopen. Het feest wordt niet in heel Griekenland gevierd, maar is een dorpsaangelegenheid dat wordt doorgegeven van familie op familie.
Morgen vertrekken we naar Stagira, de geboorteplaats van Aristoteles, en brengen we een bezoekje aan, naar het schijnt, een van de mooiste stranden aan de Middellandse Zee.