De mussen vallen dood van het dak, hoe het verder moet met Griekenland is een raadsel en de toeristische sector in Tunesië kan ik alleen maar heel veel sterkte wensen.

En toch wil ik u even bijpraten over de nieuwe reclame van Transavia.

Zelden heb ik zoiets vreemds gezien, de claim die Transavia poneert is dat zij vriendelijk zijn. Hoezo, zal u denken? Dat is toch de normaalste zaak van de wereld? Je mag toch van een luchtvaartmaatschappij verwachten, nee zelfs eisen, dat men vriendelijk is. In de zoektocht naar een nieuwe identiteit is men dus op het idee gekomen om daar maar eens de kracht van Transavia in te zoeken, vriendelijkheid.

Is het de warmte, zijn het de emoties van de afgelopen week of ligt het aan mij? Diegene die dit bedacht heeft, moet echt en wel heel snel iets anders gaan doen. De uitvoering van het filmpje is ook om te huilen. We openen met een vriendelijke passagier die iemand helpt de handbagage in het veel te kleine vak te proppen. Wáár is de stewardess?? Nou die loopt glimlachend klopjes uit te delen aan reeds gesloten bagagebakken.

Daarna worden wij getrakteerd op leuke opnames van een perron. Hoezo, dit is toch geen commercial van de Nederlandse Spoorwegen? Waarna een vriendelijke mevrouw de zeemlap opraapt van een stoere glazenwasser, deze houdt daarna de lift open voor iemand anders. Begrijpt u het nog? Nou ik al een tijdje niet meer. Op het eind is een licht herstel, de stewardess raapt de knuffel van een kind op, gelukkig wat een geweldige maatschappij!

Het idee begrijp ik wel, vriendelijkheid wordt doorgegeven en maakt de wereld een stukje mooier en als Transavia dat laat zien, Transavia ook. Allemaal heel mooi bedacht. Ware het niet dat vriendelijkheid randvoorwaardelijk is, als de bakker die vers brood verkoopt of de Italiaan koud ijs.

De focus van Transavia is wel prima. Als je piekcapaciteit in het hoogseizoen wil, dan wil je ook meer commitment buiten het seizoen, anders vliegt men zelf de stoelen wel.

Nu hebben zowel Neckermann als Sunweb hun ‘eigen’ Transavia-vliegtuigen, en lijkt de strategie duidelijk. Touroperators zijn niet meer de belangrijkste klanten bij Transavia, dat zijn er 17 miljoen geworden.

U en ik dat is duidelijk, en in ieder geval zijn ze wel heel vriendelijk.

P.S. Groen haar? Really??

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl