Nu iedereen z’n geld weer lekker laat rollen, is het oppassen geblazen dat het bij de juiste bedrijven gebeurt. Tijd om wat mij betreft de reisagent in dat perspectief ook eens als held te positioneren, waar dat in het geval van agenten in mijn ogen ook vaker mag gebeuren. Wat dat betreft zijn wij Nederlanders in vergelijking met bijvoorbeeld de Amerikanen maar een stel droogkloten!

Moeten reisagenten nu ook nog eens politieagentje gaan spelen zal je denken? Misschien geen slecht idee en het gebeurt al door velen, want de reiscriminelen zitten misschien wel bij je aan het bureau? Een compliment mag wat dat betreft ook weleens worden gegeven aan de ANVR, want het valt mij de laatste tijd op dat de brancheorganisatie steeds vaker consumenten waarschuwt voor oplichters en ondernemers die – voordoen alsof ze – nog niet helemaal snappen hoe de reiswereld werkt.

Reisagent, volgens de woordenboeken ‘een persoon die bij een reisbureau werkt’. Benieuwd hoeveel reisagenten we nog tellen over een jaar of twintig, terwijl ze hard nodig zullen zijn. Waar het woord ‘agent’ in reisagent vandaan komt? Volgens mij een verwijzing naar iemand die helpt wanneer er sprake is van een moeilijk keuzemoment. Zo zijn er wel meer ‘agenten’, denk maar aan agenten die de belangen behartigen van sporters en acteurs. Als reisagent behartig je de belangen van touroperators en andere partners waar je zaken mee doet, maar ook de belangen van je vast klantenkring toch?

Veel reisagenten hebben social media aangegrepen om hun klanten te waarschuwen. Ik zie dat berichten over oplichters steeds vaker worden gedeeld. Bestaat er al een ‘Attentie! WhatsApp buurtpreventie’ appgroep onder reisagenten? Bijvoorbeeld zodat iedereen op de hoogte is over het nieuws dat via de Consumentenbond, Fraudehelpdesk en ANVR werd verspreid over Vakantiegarant, Best-tip.nl en Fly-a-way.eu die de consument proberen op te lichten. En wat te denken van de criminelen die persoonsgegevens proberen te ontfutselen door gratis Air France- en Ryanair-tickets te beloven. De slachtoffers worden ingeschreven voor abonnementen waarvoor moet worden betaald, waarmee de criminelen per inschrijving geld verdienen.

Aan de andere zijn het ook onze eigen ‘(con)collega’s die het de consument steeds moeilijker maken, bijna ‘crimineel’. Zo wordt er in Engeland steen en been geklaagd over luchtvaartmaatschappijen die het economy tarief ontmantelen, waardoor de verwarring onder consumenten toeneemt. En bij het ontmantelen van producten is de luchtvaartsector natuurlijk niet de enige binnen de reisbranche. Oh ja, voordat iedereen boos wordt, er gebeuren natuurlijk ook geweldig veel positieve dingen in de reiswereld. Thumbs up!

‘Delight’, ‘Classic’, ‘Light’, het zijn zomaar wat termen van een airline. En dan heb je het alleen nog maar over het economy ticket. Lijkt mij voor reisagenten steeds lastiger om alle tarieven en bijbehorende regeltjes uit elkaar te halen, maar voor de consument moet het dan toch helemaal ondoorzichtig zijn?! En de verkoop? Die gaat via ‘Jan en alleman’, dus ook wat dat betreft zijn de goeden steeds moeilijker van de kwaden te onderscheiden voor de consument.

Het verhaal dat de consument door de bomen het bos niet meer ziet op internet dat kennen we inmiddels wel. Tijd dat ook de functie ‘agent’ benadrukt wordt. Iets waarmee reisagenten zich in mijn ogen in positieve zin onderscheiden, zeker in deze tijd, waarin iedereen maar lukraak z’n gang lijkt te kunnen gaan. Duidelijkheid voor zowel consument als reisagent is van groot belang is, want zonder handhavers wordt de reiswereld straks een ondoorzichtige ‘criminele’ bende.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl