Zoals onlangs bekend is gemaakt, stopt Holland International komende winter met de verkoop van het Disneyland Paris product. Disneyland Paris heeft onderhandeld met Oad met als resultaat dat Oad met ingang van 1 november 2010 zal optreden als enige en exclusieve ‘official agent’ van Disneyland Paris in Nederland. Het Disneyland Paris-product, dat voor de reisbureaus veel traffic, boekingen en dus omzet genereert, blijft daarmee behouden voor de retail. Echter is Oad naar aanleiding van deze onderhandelingen wel genoodzaakt zijn commissieregeling voor reisbureaus aan te passen.

‘Wat we bereikt hebben, is dat we nu exclusief samenwerken met Disneyland Paris en dat het product ook in de toekomst voor de reisbureaus behouden blijft’, stelt Julius ter Haar, directeur Oad. Een daling van het commissiepercentage met 2 à 3% voor reisbureaus is volgens hem onvermijdelijk. ‘De commissie die Disneyland aan Oad verstrekt, staat al vier jaar onder druk. Het commissiepercentage is in die periode met meer dan een derde gedaald, zonder dat wij dat ooit richting retail hebben vertaald in lagere commissies. Nu we opnieuw met een commissiedaling worden geconfronteerd, moet iedereen wat water bij de wijn doen.’ Het commissiepercentage voor reisagenten zal per 1 november aanstaande 5 à 6% bedragen. Dit percentage geldt uitsluitend voor de zeven on-site Disney-hotels. Meer over de plannen van Disneyland Paris, de samenwerking met Oad en de plannen die de touroperator heeft voor de retail in TravelPro van deze week.