GroenLinks is afgelopen dinsdag met een actie begonnen met als hoop en verwachting dat er na 2 maart een meerderheid is die het ‘Vliegveld Twente’ alsnog niet meer wil. Vorig jaar kwam er in juni nog een akkoord in de Provinciale Staten voor het vliegveld. In Twente wordt al sinds begin december 2010 hard gezocht naar exploitanten (door Hans Mohrman). Doel is om deze binnen anderhalf jaar te contracteren. Einddoel is om vanaf eind 2014 weer te vliegen op luchthaven Twente. Daphne Dertien, Statenlid Provincie Overijssel voor GroenLinks: ‘De actie, waarbij de ‘‘waarheden’’ over Vliegveld Twente werden begraven, hebben wij bewust heel ingetogen gehouden. We moeten bescheiden zijn. Volgens ons kan niemand de waarheid nog claimen, want er is zoveel gezegd over die luchthaven en er zijn zoveel rapporten die elkaar tegenspreken.’ GroenLinks heeft in de ‘grafkist’ vijf onwaarheden gelegd. Zo wordt er gezegd dat er jaarlijks 1,2 passagiers gebruik zouden maken van de luchthaven, de luchthaven kant en klaar is met een baan van drie kilometer, dat de luchthaven 2800 banen zou opleveren, dat de luchthaven de belastingbetaler geen cent zou kosten en dat omwonenden er op vooruit zouden gaan wat betreft de geluidsoverlast. GroenLinks is het met geen enkele van deze standpunten eens. Dertien: ‘De meest duidelijke leugen is dat de luchthaven kant en klaar is, want er zijn juist heel veel plannen om er van alles aan te vertimmeren. Er moet ook nog heel veel geld in. Men zegt dat het de belastingbetaler niks gaat kosten, omdat het geld allemaal terugbetaald wordt door een exploitant. Maar die exploitant is er nog lang niet. En ook economen zeggen dat een exploitant dat nooit allemaal kan terugbetalen. Niet in 100 jaar!‘ Er zou een Australische exploitant zijn die staat te trappelen om te beginnen met de luchthaven en ook Bouwbedrijf Wessels uit Rijssen zou interesse hebben.

Ook zou er nog een Turkse zakenman zijn die interesse heeft, namelijk Ertan Bayar. Hij heeft onderhandelingen tussen de YDA Groep (het Turkse consortium, onder meer bouwer en exploitant van vliegvelden) en de Twentse bestuurders. Tevens is hij ook tussenpersoon voor de Limak Holding. Dertien: ‘Wij vinden dat je dit allemaal met een korreltje zout moet nemen. Als die aanbesteding zo wordt ingekleed dat het bijna een verkapte subsidie-aanvraag is dan staat iedereen te trappelen, maar dan kost het de belastingbetaler weer geld’. Het is de bedoeling van Dertien dat er een Provinciale Enquete komt. Dertien: ‘Er moet dan een commissie worden ingesteld, die mensen onder ede gaat verhoren. Wij kunnen dan iedereen oproepen waarvan wij vinden dat die gehoord moet worden, dus ook de mensen die achter de schermen aan de rapporten hebben gewerkt. De rapporten spreken elkaar tegen. Er is ook een belangrijk rapport onder de pet gehouden. Dat rapport is pas in de zomer van afgelopen jaar bekend gemaakt, nadat het besluit was gevallen. In dat rapport staat dat een luchthaven zo goed als kansloos is. Het zou haalbaar zijn met 1,2 miljoen passagiers, maar dat het bepaald niet waarschijnlijk is dat dat aantal wordt gehaald, omdat er zoveel concurrentie is van de omliggende luchthavens. Het is mogelijk om een meerderheid te vinden die tegen de luchthaven is, want de PvdA heeft harde voorwaarden gesteld. En nu is het moment voor hen om zich daaraan te houden. Zij willen zeker weten dat de luchthaven niet na een paar jaar failliet gaat en dat de geluidsnormen worden gehandhaafd. Dat zijn criteria waardoor een luchthaven al bijna niet meer haalbaar is en waardoor het besluit toch weer de andere kant kan opvallen. De provincie en de gemeente moeten nog besluiten over de kaders en de aanbesteding. Dat besluit komt binnenkort en wat mij betreft wordt het uitgesteld tot na de verkiezingen, zodat de kiezer er ook nog wat over te zeggen heeft. Na het besluit van de aanbesteding gaat het nog een hele tijd duren voordat er een exploitant gevonden is. Dat is namelijk al een keer eerder gebeurd, bij de interim-exploitatie’.