BlogsNieuws

Ich bin ein airberliner

In 2008 gaf Ryanair-topman Michael O’Leary airberlin nog drie jaar. Vorige week kwam het faillissement alsnog. Niet alleen een drama voor de airline en haar medewerkers, maar mogelijk ook dikke pech voor andere reisbedrijven.

Menig Nederlandse reisprofessional heeft wel een keer gevlogen met airberlin, privé of tijdens een studiereis. Ik hoor dan ook zeer teleurgestelde reacties vanuit de branche over het aangevraagde faillissement van de Duitse airline. De luchtvaartmaatschappij waarvan de medewerkers al jaren ook zo goed bekend en actief zijn in de Nederlandse reissector. Voor hen niets dan lof en alle goeds in tijden van onzekerheid.

Airberlin is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een voor Nederlanders zeer interessante luchtvaartmaatschappij. Zeker de vertrekken vanaf Düsseldorf naar populaire verre en Middellandse Zeebestemmingen. Vooral ten oosten van Utrecht, waar volgens veel Randstedelingen Duitsland min of meer al begint, heeft airberlin de afgelopen jaren fors aan populariteit gewonnen. Terwijl ik het schrijf, vraag ik mij af waarom zo’n populaire luchtvaartmaatschappij failliet kan gaan.

Wanneer je weet dat een luchtvaartmaatschappij € 3 miljoen per dag verliest, waarover eerder dit jaar in diverse media berichten verschenen, boek je er waarschijnlijk liever geen ticket(s). Maar wie wist ervan? Jullie? Het nieuws dat je tot je neemt gaat waarschijnlijk zo vluchtig. Nieuwsbriefje of nieuws-app scannen en weer door. En wie er wel vanaf wist, ging wellicht alsnog van het beste ui, te goeder trouw? En wie leeft niet het liefst met het idee dat ‘het wel goedkomt’, maar ik kijk tegenwoordig nergens meer van op. Maar goed, airberlin-ticket in de pakketreis? De samensteller is verantwoordelijk voor een alternatief of schadevergoeding…

Maar hoe nu verder? Voorlopig kan airberlin verder met de gekregen staatssteun en kunnen tickets worden omgeboekt zover toegestaan in de voorwaarden. Alleen lees ik ook dat alle klachten, geschillen en vorderingen van voor 15 augustus de prullenbak ingaan door het faillissement. En wat als het geld op is en het niet goed komt met een overname, waar iedereen uiteraard wel vanuit gaat. En hoe zit het met de vluchten die worden geschrapt? Of wat te denken van alle gespaarde Miles nu ook het loyaliteitsprogramma Topbonus failliet is verklaard? Hoe zit het dan voor bedrijven die nog geld tegoed hebben?

Luchtvaartmaatschappijen en de bescherming van de consument… De discussies zullen voorlopig nog wel voortduren. En hoe eerlijk vinden jullie het dat veel reisbedrijven zich steeds beter, en tegen hogere kosten, moeten verzekeren tegen financieel onvermogen en luchtvaartmaatschappijen niet!? Gewoon een garantiefonds voor luchtvaartmaatschappijen? Het bestaat blijkbaar niet en zo ja, waarom is er niet gewaarschuwd? Zo moeilijk kan het toch niet zijn. Heeft de luchtvaartsector, en nee ik bedoel natuurlijk niet alle luchtvaartmaatschappijen, haar vinger zo goed in de Europese pap van Brussel dat nieuwe wetgeving op het gebied van consumentenbescherming wordt tegengehouden.

Interesse in een overname had O’Leary ten tijde van zijn uitspraak niet, tenzij de airline hem gratis aangeboden zou worden. Dan zou hij geen nee zeggen. Van ‘een man een man, een woord een woord’ is echter geen sprake. Deze week zou de excentrieke Ier zelf hebben aangegeven dat Ryanair wel degelijk interesse heeft in airberlin. Samen met de andere geïnteresseerden zijn de Ieren wel boos over een lid in de speciale commissie die over de verkoop beslist, aangezien dit lid een vertegenwoordiger is van Lufthansa-dochter Eurowings met in het achterhoofd de wetenschap dat Lufthansa ook geïnteresseerd is in airberlin.

Benieuwd of partijen nog steeds geïnteresseerd zijn wanneer consumenten en bedrijven die vluchten en vorderingen hebben uitstaan bij airberlin de handen ineenslaan, zoals ReisRecht voorstelt, om oplossingen of garanties af te dwingen in Brussel of Duitsland. Maar goed, iedereen bij airberlin heeft zich uit de naad gewerkt en dan gaat het toch ergens mis. Groot onderzoek waarschijnlijk, maar wat heb je eraan als je je baan of geld kwijt bent? In ieder geval alle steun voor hardwerkende medewerkers. Ich bin ein airberliner…

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

Cleveland nieuwe bestemming Icelandair

Volgende bericht

MSC Seaview te water gelaten

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.