Ik heb het eerst maar eens even op mij in laten werken. De Dutch Travel Alliance (DTA) is geboren, een inkooporganisatie waarin D-reizen, Thomas Cook Travel Shops, VakantieXperts en de Veluwegroep hun inkoop bundelen.

Met gefronste wenkbrauwen kijk ik naar dit nieuwe fenomeen. Men wil door grotere volumes betere voorwaarden afdwingen. Ik heb eens geïnformeerd bij een aantal touroperators en kan jullie zeggen, dat gaat niet gebeuren. Nog sterker, daar waar er eerst op individuele basis wel eens een afspraak is gemaakt die eigenlijk net niet uit kon, zal dat in de toekomst vanwege de schaalgrote van de DTA zeker niet gebeuren.

De DTA kan volgens mij wel een belangrijke aanwinst zijn voor de aangesloten reisbureaus. Ik zie een eigen dynamic packaging touroperator ontstaan die uiteraard de massabestemmingen blijft verkopen in samenwerking met touroperators, maar alles daaromheen zelf gaat doen. Verre reizen, stedenreizen, kleinere bestemmingen, die zijn prima zelf samen te stellen. Ik ken een Brabants bedrijf dat dit nu al met veel succes doet.

Eigenlijk is het heel erg simpel, zij gaan de concurrentie aan met reisbureaus die een touroperator achter zich hebben staan. En om in deze strijd mee te kunnen doen starten zij hun eigen dynamic packaging touroperator. Er is nog een interessante bijkomstigheid. De reizen die door de DTA geproduceerd worden, zijn allemaal al verkocht en er hoeven geen marketingkosten worden gemaakt, dus leveren een veel hogere commissie op.

Voor veel partijen breekt nu het moment van de waarheid aan, vooral voor touroperators die nog steeds producten op aanvraag hebben staan. Diegene die eigenlijk niet eens met Expedia kunnen concurreren, zij krijgen het moeilijk. De onafhankelijke reisagenten hebben een keuze gemaakt, ik ben benieuwd naar het antwoord van de industrie!

DTA, Dutch Travel Airlines?

Tom van Apeldoorn
t.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl