Blogs

E-Voucher

Allereerst wil ik beginnen met een ieder die betrokken is bij de invoering van de e-facturatie te feliciteren met de invoering daarvan. Zoals het er nu uitziet gaat de branche in de komende maanden massaal over tot invoering en dat is een grote kosten besparingen dus een prima ontwikkeling. Nu is er afgesproken dat naast e-facturatie ook de e-voucher ingevoerd gaat worden, dus voor de touroperator niet meer printen, inpakken en opsturen. Het reisbureau hoeft de klant niet meer te bellen dat zijn reisbescheiden er zijn, maar kan deze gewoon even doormailen. Het klinkt zo simpel, maar hoe gaat het dan met Annie en Henk,u kent ze wel, zij boeken elk jaar de regio Marbella en hebben geen internet… laat staan een printer! Ik hoor u denken; ‘Gelukkig voor het reisbureau dat deze klanten nog bestaan’. Zij komen aan de balie en hebben het volste vertrouwen in jouw keuze. Dan wordt er betaald en komen zij met een stralend gezicht hun reisbescheiden ter waarde van € 2700 ophalen, waarop Henk tegen Annie zegt: ‘Stop die papieren goed in je tas, die zijn veel geld waard’. Wat nu? Stuurt u Henk en Annie een mailtje???? Of gaat u dan maar zelfaan het printen, plakken en inpakken om te zorgen dat zij toch blij naar huis gaan. Ik denk dat er veel klanten zijn die het prima vinden als de reisbescheiden gemaild worden, uiteraard niet klakkeloos, maar gewoon even vragen of het via de mail kan of dat zij liever hebben dat u het print? Ik denk dat er nog even stevig gediscussieerd gaat worden over de consequenties van de invoering. Het eerste discussie punt zal zijn; wie gaat het printjes inpakken (enzovoorts) en betalen. En als er bijvoorbeeld theatertickets geboekt zijn die niet printable zijn? Maar voor mij is dat niet de grootste vraag, ik weet zeker dat men daar wel een middenweg in vindt. Voor mij is hét issue: moet je dit als reisagent willen, het extra contactmoment met je klant raak je kwijt, nog even zeggen dat de klant een goede keuze heeft gemaakt, dat kopje koffie en vragen of zijn broer al heeft geboekt, jij hebt namelijk nog een leuke reis met vertrek in zijn periode. En last but not least die huurauto boeken en nog een keer vragen of de verzekeringen allemaal op orde zijn. In een tijd dat het al niet druk is in de winkels zou ik dat moment niet willen missen, dan maar printen en inpakken. Wat zou er gebeuren als een touroperator het tegenovergestelde zou doen en de mooiste reisbescheiden van Nederland zou gaan produceren. Zou jij aan de balie die dan niet wat eerder aan de klant adviseren, ietsjes duurder maar tot in de puntjes verzorgd!!!

Tom van Apeldoorn t.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl

© 2010 – 2011, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

Lissabon beste shortbreak bestemming Europa

Volgende bericht

KLM bij jongeren favoriet

Auteur

Tom van Apeldoorn

Tom van Apeldoorn

Tom is een zelfstandig ondernemer in hart en nieren en heeft inmiddels zijn sporen verdiend in uitgeversland, zijn hobby is zijn werk en dat straalt hij ook uit.