EasyJet en Airbus hebben een Memorandum of Understanding (MoU) getekend met betrekking tot een gezamenlijk onderzoeksproject naar hybride en elektrische vliegtuigen. Daarnaast heeft de airline aangekondigd dat het over zijn hele netwerk emissieneutrale vluchten zal gaan uitvoeren door vanaf vandaag alle CO2-uitstoot van de brandstof te compenseren.

easyJet en Airbus zullen samenwerken aan drie verschillende werkpakketten die zijn ontworpen om te bepalen wat de impact is op en de benodigdheden van de infrastructuur en de dagelijkse luchtvaartactiviteiten om de grootschalige introductie van de volgende generatie duurzame vliegtuigen mogelijk te maken.

“EasyJet heeft een lange traditie van efficiënt vliegen en een langdurige samenwerking met Airbus. Onze prioriteit is om te blijven werken aan het verminderen van onze CO2-voetafdruk op de korte termijn, terwijl we werken aan de ontwikkeling van nieuwe technologie, waaronder hybride-elektrische vliegtuigen die beloven de voetafdruk van de luchtvaart radicaal te verminderen”, aldus Johan Lundgren, (CEO easyJet).

Verder liet Lundgren weten: “Ik ben verheugd om met Airbus samen te werken aan een nieuw samenwerkingsverband voor hybride en elektrisch vliegtuigonderzoek. Het project is gericht op het identificeren van de gedetailleerde technische uitdagingen en vereisten voor hybride en elektrische vliegtuigen wanneer ze worden ingezet voor korte-afstandsvluchten door Europa, zodat we kunnen helpen de technologie en luchtvaartnetwerken van de toekomst vorm te geven. We hopen dat dit een belangrijke stap zal zijn om hybride elektrische vliegtuigen te realiseren.”

Lees ook: EasyJet ontwikkelt elektrisch vliegtuig.

“Duurzame prestaties zijn een topprioriteit voor Airbus, en we zijn trots om easyJet te verwelkomen als partner in ons onderzoek naar hybride en elektrische vliegtuigen”,  aldus Guillaume Faury, Airbus Chief Executive Officer. “Airbus zet zich in om de CO2-verminderingsdoelen van de luchtvaart te halen. Door onze onderzoeksinspanning te concentreren op hybride en elektrische voorstuwingstechnologieën doen we precies dat – samen met onze klanten een leidende rol spelen bij de ontwikkeling van schone en veilige technologieën voor de duurzame toekomst van onze industrie.”

Deze samenwerking ondersteunt het reeds lopende werk met easyJet-partner en Amerikaanse start-up Wright Electric, dat naast de nieuwe overeenkomst met Airbus zal worden voortgezet. Wright Electric heeft zichzelf de uitdaging gegeven om binnen tien jaar een volledig elektrisch, commercieel passagiersvliegtuig te bouwen waarmee passagiers binnen het Europese netwerk van easyJet kunnen vliegen. Het is begonnen met het werken aan een elektrische motor die een negenpersoonsvliegtuig zal aandrijven. Axter Aerospace, partner van Wright Electric, heeft al een tweepersoonsvliegtuig, en het grotere vliegtuig zal naar verwachting de komende weken gaan vliegen. Het prototype voorstuwingssysteem voor het vliegtuig met negen zitplaatsen is vier keer krachtiger dan het systeem dat op het vliegtuig met twee zitplaatsen is geïnstalleerd.

Naast deze initiatieven blijft easyJet gericht op het zo efficiënt mogelijk exploiteren van zijn vloot met behulp van moderne, zuinige motoren die stiller zijn, minder brandstof verbanden, en zoveel mogelijk passagiers in het vliegtuig vervoeren.

Baanbrekende innovatie is altijd al een belangrijk element van de strategie van de luchtvaartmaatschappij geweest, en sinds 2000 heeft easyJet zijn CO2-uitstoot per passagier per kilometer met meer dan 32% verminderd.

easyJet heeft vandaag ook bekend gemaakt dat het de eerste vooraanstaande luchtvaartmaatschappij ter wereld zal zijn die over zijn hele netwerk met net-zero CO2-uitstoot zal vliegen. De maatschappij behaalt dit doel door vanaf vandaag de CO2-emissies van de brandstof gebruikt voor al zijn vluchten te compenseren