Nieuws

easyJet wil verandering luchtvaartbeleid

easyJet, de op een na grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol, pleit voor een hernieuwde kijk op Nederlands luchtvaartbeleid. Dit beleid moet slim en duurzaam zijn, innovatie en duurzaamheid stimuleren en kijken naar wat de meeste toegevoegde waarde brengt voor de Nederlandse passagier en de Nederlandse economie. Dat blijkt uit de positie die easyJet inneemt over de Luchtvaartnota en uit een nieuw SEO-rapport dat vandaag in opdracht van easyJet is gepubliceerd.

Het Nederlandse luchtvaartbeleid is lange tijd gebaseerd op het selectiviteitsbeleid. Uit nieuw onderzoek van SEO Economisch Onderzoek in opdracht van easyJet dat vandaag wordt gepresenteerd blijkt dat wanneer duurzaamheid wordt meegerekend, de positieve welvaartsimpact voor Nederland van Schiphol’s O&D-passagiers (passagiers waarvan de vliegreis start of eindigt op Schiphol) €4.3 miljard euro is. Het belang van deze groep passagiers is daarom groot voor zowel Schiphol als de Nederlandse economie.

De positieve impact van O&D uit het SEO-rapport:

  • O&D-verkeer op Schiphol draagt €4.3 miljard euro bij aan de Nederlandse welvaart
  • Nederlandse passagiers hebben door een sterk O&D-aanbod op Schiphol baat bij veel directe verbindingen met een kortere reistijd
  • O&D-verkeer vergroot de aantrekkelijkheid van de regio rond Schiphol voor het bedrijfsleven
  • O&D-verkeer heeft een kleinere klimaatimpact dan verkeer dat overstapt op Schiphol, doordat er minder vliegbewegingen worden gemaakt

Mondiale trend
Het belang van O&D sluit aan bij de mondiale trend waarbij het percentage directe verbindingen (point-to-point) toeneemt ten opzichte van transferverbindingen. Passagiers hebben een voorkeur voor directe verbindingen. Modernere vliegtuigen met een groter bereik maken een toename aan directe verbindingen mogelijk. Ook verbinden steeds meer passagiers zelf hun vluchten via ‘self-connect’ en worden daarin steeds meer gefaciliteerd door luchthavens en maatschappijen. Daarnaast zijn de bedrijfsmodellen van luchtvaartmaatschappijen naar elkaar toe geschoven en zijn toestellen gevuld met een gemengde groep passagiers, van zakenreiziger tot vakantieganger. Dat vraagt om beleid dat duurzaamheid stimuleert en kijkt naar wat toegevoegde waarde brengt voor de Nederlandse passagier en de Nederlandse economie.

Beleidsvoorstellen
Een aantal concrete voorstellen die easyJet vandaag maakt zijn:

  • Stel milieu- en geluidsgrenzen vast in plaats van een simpel maximum aantal vliegbewegingen. Dit is ook voorgesteld door de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli).
  • Maak efficiënt gebruik van schaarse capaciteit op Schiphol door een hoge bezettingsgraad te stimuleren – zodat elke vliegbeweging zo efficient mogelijk gebruikt wordt
  • Stel een minimum grootte van een toestel in op drukke momenten van de dag.
  • Bereken heffingen en toeslagen, waaronder de voorgestelde tickettaks, op basis van de vliegbeweging in plaats van op de passagier, om zo efficiënter vliegen te belonen en een eerlijke verdeling van lasten tussen alle gebruikers van Schiphol
  • Beloon daarnaast het gebruik van stillere en schonere toestellen
  • Introduceer secundaire slothandel op Schiphol waardoor de voor Nederland waardevolle routes zich kunnen blijven ontwikkelen

William Vet, easyJet country manager Nederland, zegt: “easyJet is voor een slim en duurzaam luchtvaartbeleid. Hierbij zijn duurzaamheid en de omgeving in balans met de waarde van de luchtvaart voor Nederlandse passagiers en economie. Met een sterk Europees netwerk en moderne, zuinige vloot draagt easyJet in Nederland bij aan de functie van Schiphol als sterk Europees en mondiaal knooppunt met zo min mogelijk overlast voor milieu en omgeving. De Luchtvaartnota 2020-2050 biedt de kans om te bepalen wat slim en duurzaam precies inhoudt. Wij dragen daar graag aan bij.” Rogier Lieshout, SEO Economisch Onderzoek, zegt: “easyJet heeft ons gevraagd om de welvaartsbijdrage van Schiphol te berekenen. Schiphol draagt jaarlijks € 4,7 miljard bij aan de Nederlandse welvaart. Het lokale herkomst-bestemmingsverkeer (O&D) is verantwoordelijk voor 90% van de welvaart. De rest komt voor rekening van transferpassagiers. Bij aanhoudende capaciteitsschaarste is het welvaartverhogend om de beschikbare capaciteit in ruimere mate te benutten voor O&D-verkeer.”

 

Reageer met Facebook:

Reacties:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

KLM en TU Delft werken aan nieuw vliegtuigontwerp

Volgende bericht

Cruiseschip Cruise en Maritime Voyages keert terug naar IJmuiden door technisch mankement

Auteur

Sharon Evers

Sharon Evers

"De reisbranche is een interessante branche die nooit stilstaat. En dat is precies waar ik van houd. Ik houd van beweging en ben er graag als de kippen bij als er ontwikkelingen voordoen die ik in elke journalistieke vorm met jullie ga delen."