CoronavirusNieuws

Elbers (KLM): “Herstel van KLM en Transavia zal veel tijd vergen”

In de KLM-vervoerscijfers van de maand maart zijn de wereldwijde effecten van het COVID-19-virus sterk terug te zien; steeds meer landen sloten hun luchtruimen en passagiers stopten met reizen. Gedurende de maand werden zo steeds meer vluchten geannuleerd tot uiteindelijk in de laatste dagen van maart het niveau van nog slechts circa 15% capaciteit ten opzichte van vorig jaar. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een halvering (-54%) van de KLM passagiersaantallen in het gehele netwerk vergeleken met dezelfde maand vorig jaar.

Bij een lager vervoer van -49% in passagierskilometers en een lagere capaciteit van -32% stoelkilometers, daalde de bezettingsgraad met 22%-punt in vergelijking met maart 2019. De passagiersafname was met -61,3% het meest significant op bestemmingen in Azië en met -57,4% op bestemmingen in Europa en Noord-Afrika. De cargo-benuttingsgraad daalde met 0,2%-punt. Dit komt door een combinatie van een capaciteitsdaling van -24.5% en een vrachtvervoersdaling van -24.7%. De capaciteitsdaling is met name een gevolg van de daling in de belly capaciteit door alle annuleringen van vluchten. KLM is de zomerdienst in april gestart met nog circa 10% van de vluchten ten opzichte van vorig jaar. Voor Transavia is de gehele vluchtuitvoering gestaakt. Komende periode zal op basis van de ontwikkelingen bekeken worden hoe het netwerk zich verder zal ontwikkelen.

Herstel
“De wereldwijde coronacrisis raakt de KLM-groep keihard. Met 30.000 mensen, 700 vluchten per dag, een prachtig geoliede operatie ten behoeve van onze klanten, hebben we nu in heel korte tijd vrijwel alles – letterlijk – moeten parkeren. De wereldwijde economische impact is enorm en het is onduidelijk wanneer het wereldwijde KLM-netwerk weer terug zal zijn op zijn oorspronkelijke omvang. Het herstel van de markten en daarmee van KLM en Transavia zal in ieder geval veel tijd vergen. Voorlopig opereert KLM daarom vanuit de thuishaven in Nederland met een aangepast routenetwerk. Er worden tal van maatregelen genomen om het bedrijf zo goed mogelijk door deze crisis te navigeren”, aldus KLM President & CEO Pieter Elbers.

© 2020, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

Update - Sunny Cars annuleert alle boekingen tot en met 31 mei

Volgende bericht

Update - Costa annuleert alle cruises tot en met 30 mei 2020

Auteur

Dylan Cinjee

Dylan Cinjee

Dylan is begonnen als stagiair bij TravelPro. Na zijn stage kreeg Dylan de kans om te blijven bij TravelPro als lid van de redactie. Tijdens deze periode heeft Dylan zijn Bachelor in Tourism Management gehaald.