Een klein beetje angstig begin ik aan dit voorwoord. Als hoofdredacteur van een vakblad voor en door reisbureaus is het geen onderwerp dat je makkelijk bespreekbaar maakt, maar toch ga ik langzaam maar zeker om.

Het allerlaatste initiatief van Fadiro om een derdengeld constructie te introduceren lijkt mij een goed idee. Natuurlijk moeten er nog vele puntjes op de spreekwoordelijke i gezet worden, maar in de basis geen slecht plan.

Zoals je in onze uitgave van deze week kan lezen, ziet marktleider TUI er geen brood in en is de marktleider aan reisbureaukant (D-reizen) ook niet gecharmeerd van deze constructie. Maar toch, er zijn volgens mij voordelen te behalen voor zowel touroperator als reisbureau.  

Corendon geeft aan dat de grootste reden om in hun reisbureau-bestand te snijden het risico is op grote schades. Als dat risico wegvalt, mogen er veel meer reisbureaus Corendon verkopen en dat kan in deze tijd waarin er schaarste ontstaat aan de aanbieders-kant wel eens een oplossing zijn. De kleinere reisbureaus zouden hier niet bang voor moeten zijn. Veel producten worden weer leverbaar, geen gedoe met zenuwachtige touroperators (wel of niet terecht) en de deelnemende touroperators kunnen schadevrij aan het werk, dus ook scherp geprijsd waardoor het prijsverschil met internet partijen genivelleerd kan worden. Die partijen hoeven namelijk niets te reserveren voor eventuele schades die ontstaan door het faillissement van reisbureaus.

En bovenal, dan kunnen we ook direct afscheid nemen van die onzalige directe incasso, de klant twee rekeningen sturen voor administratiekosten (één vanuit de touroperator en één vanuit het reisbureau). Eventuele extra’s is niet echt handig en geeft de klant geen vertrouwen. De discussie over de n.a.w. gegevens kunnen we dan ook staken. Bij problemen zijn dan de n.a.w. gegevens van de reizigers direct beschikbaar, dus hoeven we ook geen ruzie meer te maken met curatoren.