Willen reizigers geen luchtvaartvoucher, dan moeten zij gewoon hun geld terugkrijgen. Dat stelt Adina Valean (EU-commissaris voor Transport). De Consumentenbond liet zich ook al kritisch uit over de voucher.

De Europese passagiersrechten schrijven voor dat reizigers bij een annulering omgeboekt moeten worden of binnen de zeven dagen hun geld moeten terugkrijgen, maar in de corona-crisis wordt dat erg lastig. Er zijn geen alternatieve vluchten en de meeste luchtvaartmaatschappijen hebben te weinig geld in kas hebben om honderdduizenden tickets terug te betalen. “Nederland wil het gebruik van vouchers vanwege de uitbraak van het nieuwe coronavirus tijdelijk toestaan”, zei minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). Voorwaarde is wel dat vouchers maximaal twaalf maanden geldig zijn en dat reizigers na afloop van die periode alsnog hun geld terugkrijgen als ze er dan nog geen gebruik van hebben gemaakt. Dat betekent ook dat vliegmaatschappijen in Nederland geen boete krijgen als ze toch tegoedbonnen uitdelen.

Valean maakte duidelijk dat klanten niet verplicht zijn om de voucher te accepteren. Dit is slecht nieuws voor de luchtvaart. De sector zit middenin de grootste crisis ooit, door de coronacrisis is het vliegverkeer nog net niet helemaal stil komen te liggen. Een woordvoerder van de Europese Commissie verduidelijkt tegen RTL Z dat achter de schermen samen met de Europese lidstaten wordt gewerkt aan een oplossing die ‘zowel voor consumenten als voor luchtvaartmaatschappijen acceptabel is’.

Volgens een bron van RTL Z in Brussel zou er al binnen enkele dagen een nieuwe, tijdelijke regeling kunnen komen. “Dat zou kunnen betekenen dat reizigers in heel Europa alsnog genoegen moeten nemen met tegoedbonnen voor hun geannuleerde vluchten”, schrijft de nieuwssite.