Internationale mobiliteitsaanbieder FlixBus en investeringsmaatschappij Actera Group hebben overeenstemming bereikt over de bekendste langeafstandsbusdienst in Turkije, Kamil Koç, die zich aansluit bij het FlixBus-netwerk. Kamil Koç rijdt op 61 steden in heel Turkije en vervoerde in 2018 meer dan 20 miljoen passagiers.

Het bedrijf zal geleidelijk worden geïntegreerd in het uitgebreide netwerk van FlixBus, dat al meer dan 350.000 dagelijkse verbindingen aanbiedt naar meer dan 2.000 bestemmingen in 28 Europese landen en de VS. De overeenkomst zal in werking treden na de goedkeuring van de autoriteiten en zal naar verwachting in de komende weken worden afgerond.

Analyse
Reagerend op de overeenkomst zei Jochen Engert, CEO en oprichter van FlixBus: “We zijn verheugd Kamil Koç welkom te heten en zo een nieuw tijdperk te starten in de Turkse mobiliteitsmarkt. Onze visie is groene en slimme mobiliteit voor iedereen, en we zijn dan ook verheugd om onze innovatieve werkwijze, goede service en hoge veiligheids- en kwaliteitsstandaarden beschikbaar te maken voor Turkse busreizigers, terwijl we kunnen vertrouwen op de lokale know-how van Kamil Koç. Na een grondige analyse van het bedrijf, zullen we werken aan de verdere uitbreiding van ons bestaande netwerk en de vraaggestuurde optimalisatie van de dienstregeling – dit allemaal gebaseerd op onze toenemend datagestuurde tools en algoritmes – om de klantervaring te verbeteren. Dankzij ons digitale platform en andere productinnovaties zullen Turkse busreizigers kunnen profiteren van betaalbare mobiliteit, hoge veiligheidsnormen, geweldige service, en meer complete en handige reisopties.”

Visie
FlixBus, opgericht in 2013 na de liberalisering van de busmarkt in Duitsland, is snel Europa’s grootste intercity-busnetwerk geworden en helpt meer dan 100 miljoen mensen hun bestemming te bereiken. Als unieke combinatie van tech-start-up, e-commerce en vervoersmaatschappij, is FlixBus erin geslaagd een netwerk op te zetten dat inmiddels 30 landen beslaat, met een visie om uit te breiden naar meer markten en regio’s in de nabije toekomst. In minder dan zes jaar is FlixBus marktleider geworden in verschillende Europese landen, waaronder Duitsland, Italië, Frankrijk, de Benelux en Polen, en heeft het bedrijf meer dan 10.000 jobs gecreëerd in de sector. Alleen al in 2018 heeft het bedrijf 45 miljoen passagiers vervoerd door Europa en de VS.