FNV dreigt met acties als de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden van medewerkers in de afhandeling op Schiphol niet snel structureel verbeteren, dat laat de vakbond weten op haar website. FNV heeft een brief gestuurd aan het ministerie van IenW, de Schiphol Group en de afhandelingsbedrijven op de luchthaven.

“Wat de afhandelingsmedewerkers afgelopen zomer hebben moeten meemaken, oversteeg alle ervaringen in de voorafgaande jaren. Dat willen we nooit meer”, aldus Joost van Doesburg (campagneleider FNV Schiphol). FNV: “Deze zomer ging het op Schiphol aan alle kanten mis bij het afhandelen van vliegtuigen. Onervaren en onopgeleide medewerkers kregen door het personeelstekort de verantwoordelijkheid voor het beladen van vliegtuigen of boarden van honderden passagiers. Er ontstonden lange wachtrijen, koffers gingen niet mee en zelfs piloten en kantoorpersoneel moesten bijspringen.” Van Doesburg: “Deze chaos is slecht voor de passagiers, voor de vliegveiligheid en natuurlijk voor al die medewerkers, die keihard moesten werken voor een minimumloon of stagevergoeding.”

Eisen
In de brief stelt FNV drie eisen. Van de afhandelaars wil de vakbond een sector-cao, met daarin onder meer een minimum inkomen van 14 euro per uur en vaste contracten. De Schiphol Group moet sociale vestigingseisen opleggen, die afhandelingsbedrijven onder meer verplichten om te zorgen voor veilig werk. En van het ministerie eist FNV een beperking op het aantal afhandelingsbedrijven. Van Doesburg: “Dat zijn er nu maar liefst acht, die elkaar de tent uitvechten. Bij andere Europese luchthavens zijn dat er twee, soms drie.”

Maat is vol
Als de aangeschreven organisaties de komende maanden niet tot afspraken komen over de eisen, stelt FNV acties in het vooruitzicht. Werkonderbrekingen worden daarbij niet uitgesloten. Volgens de vakbond weten de organisaties al jaren dat het systeem niet werkt en liet afgelopen zomer dat pijnlijk zien. “Het is niet voor het eerst dat we het hier over hebben. Voor ons is de maat vol. De tijd van pappen en nat houden is nu echt voorbij”, aldus Van Doesburg.