Nieuws

Foto’s – Garuda wil dagelijks vanaf Schiphol: Indonesische markt trekt aan

De Indonesische markt heeft het moeilijk, maar in Hotel Jakarta (Amsterdam) kijken de aanwezigen van de receptie die Garuda Indonesia voor haar partners organiseerde met een positief gevoel naar de toekomst. Rick Wouters (Sales & Marketing Manager Continental Europe) zou dan ook dolgraag met de dinsdag erbij een dagelijks vlucht willen aanbieden vanaf Schiphol.

“Indonesië heeft behoorlijk wat te verduren gehad en dat heeft meegespeeld in de periode dat veel mensen de knoop voor een vakantiebestemming hebben doorgehakt. Nu hoor ik weer positieve verhalen van de touroperators”, zo laat Wouters aan TravelPro weten tijdens de avond met het thema ‘Two Worlds Connected’. “Het zijn roerige tijden, maar we staan er financieel steeds beter voor. Uiteraard blijven we kijken om het bedrijf nog gezonder te maken. Er wordt naar veel routes gekeken, naar hoe we alles kunnen optimaliseren en waar er mogelijk iets anders kan worden gedaan. Overigens wil ik nogmaals benadrukken dat de routes naar Schiphol blijven zoals ze zijn.”

Garuda Indonesia vliegt op dit moment zes keer per week op en vanaf Schiphol. “Alleen op dinsdag hebben we nu geen vlucht en we willen heel graag ook de dinsdag kunnen aanbieden met behoud van de andere vluchten. Op dit moment weten we dat de slots erg beperkt zijn, maar wie weet ontstaat er een mogelijkheid waardoor die dinsdag-vlucht er toch kan komen.”

Wouters laat weten dat hij zeer te spreken is over de tijden waarop Garuda Indonesia vliegt. “Door in de middag te vertrekken vanaf Schiphol kom je de volgende ochtend aan in Indonesië. Ook bij immigration is het dan een stuk rustiger. Dat is voor zakenreizigers fijn, maar zeker ook voor de leisure reizigers die bijvoorbeeld met een snelle overstap naar Bali gaan en daar ’s middags aankomen. Alle andere airlines komen op Bali in het donker aan en dat is niet leuk en niet goed voor je jetlag”, aldus Wouters. “Met Garuda Indonesia kom je aan in het paradijs en kan je het meteen ook zien. Het zijn misschien kleine dingen, maar touroperators weten het en nemen het ook mee in hun verhaal.”

De vijf sterren, het totaalproduct, het zijn volgens de sales & marketing manager redenen voor reisprofessionals om voor Garuda te kiezen. “Als je naar Indonesië gaat en je stapt op Schiphol bij ons aan boord, dan ben je er eigenlijk al. De sfeer, de manier waarop, het is cliché, maar het is zo.” Ook in andere dingen is het verschil tussen Garuda Indonesia met andere airlines volgens Wouters duidelijk. “Onze 777 biedt in de Economy Class een 3-3-3-configuratie aan. Er zijn airlines die in hetzelfde toestel met 3-4-3 vliegen. De gangpaden zijn even breed, dus dan hoef ik je niet uit te leggen wat het verschil is. Bij ons is in vergelijking met andere airlines de bagage (30 kg) nog steeds inclusief, we zijn geen lowcost carrier.”

In Nederland heeft het team van Garuda Indonesia, dat iets is ingekrompen, de afgelopen jaren volgens Wouters voor een duidelijke strategie gekozen. “We hebben gekozen voor een hele persoonlijke relatie met onze partners, zowel met touroperators, OTA’s en reisagenten. Dat is iets dat niet voor iedere airline even makkelijk is, maar wij vinden dat heel belangrijk. Daardoor blijven je partners je ook steunen in tijden dat het iets moeilijker gaat of wanneer nog een extra aanbieder komt op bijvoorbeeld Bali.”

Wouters laat weten dat Garuda Indonesia erg blij is met het grote aantal partners die ook gisteravond aanwezig waren. “We hebben een standvastige relatie met grote touroperators, maar ook met de niche touroperators. Indonesië kent pieken en dalen, maar het is een prachtige bestemming die altijd populair zal blijven in Nederland. Touroperators verliezen het vertrouwen niet in het land. Ze balen misschien even dat het iets minder gaat, maar ze weten ook dat het weer goedkomt. Daardoor weet ik ook dat ik mij niet echt zorgen hoef te maken.”

© 2019, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

Toedeledokie!

Volgende bericht

"De reisbranche is een oude witte mannennetwerk"

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.