Nieuws

Onwetendheid over dekking Calamiteitenfonds + FILM

Het consumentenprogramma ‘Meldpunt!’ van Omroep Max heeft meerdere reisorganisaties in ‘verlegenheid’ gebracht. In de uitzending werd medewerkers van diverse reisorganisaties gevraagd of het Calamiteitenfonds bij het boeken van een reis naar Egypte wel de kosten zou dekken wanneer er opnieuw onlusten zouden uitbreken. Meerdere organisaties lieten de ‘mystery guests’ weten dat ‘de niet genoten vakantiedagen en de terugvlucht absoluut door het Calamiteitenfonds gedekt zouden worden’. Bekijk onderaan de uitzending van ‘Meldpunt!’ (vanaf minuut 18 en 30 seconde).

[poll id=”47″]

Het Calamiteitenfonds liet echter het tegenovergestelde weten. ‘Een touroperator kan zich alleen maar beroepen op overmacht bij abnormale en onvoorzienbare omstandigheden. Abnormaal en onvoorzien is de situatie in Egypte op dit moment niet. Het Calamiteitenfonds doet dan ook helemaal niets meer’, aldus een medewerkster. In het programma Frans Vreede, luchtvaartadvocaat: ‘De foute informatie die wordt gegeven is terug te voeren op onwetendheid. De regelgeving is lekker ingewikkeld. Je moet er echt even op studeren wil je hem in de gaten hebben. Maar natuurlijk ligt hier een rol voor de ANVR, want die moet haar leden informeren hoe zij met deze calamiteitenregel moeten omgaan.

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

© 2011, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

2 Reacties

  1. 28 februari 2011 at 10:09

    Ik ben het helemaal met je eens Olga. Dit verhaal is zeker verre van duidelijk.

    Daarnaast is het voor klant die voornamelijk SGR kent lastig om zelf te bedenken dat hij naar de site van het Calimiteitenfonds moet gaan om deze informatie terug te vinden. Veel klanten hebben mij gevraagd waar ze de dekking van het SGR kunnen vinden op de site van het SGR. Ik leg dan maar uit dat ze dit op de site van het Calimiteitenfonds moeten doen.

    Daarna belt de klant ok ik kan weer met dekking van het SGR naar Egypte maar dan moet ik uitleggen dat het niet zo is en dan zijn ze hoogst verbaasd. Je moet dan uitleggen dat dit niet voor het lopende issue geldt maar alleen voor nieuwe issues zoals bijvoorbeeld overstromingen.

    Voor de klant is het ook niet duidelijk wat nu de regeling is en als reisagent moet je je echt in juridische taal verdiepen wil je het begrijpen.

    Ik zelf raad mijn klanten het reizen naar Egypte en andere onrustige landen in het Midden Oosten op dit moment gewoon af gezien de vage situatie rondom de dekking en de onrusten die er nog steeds zijn. Er zijn voldoende alternatieven te vinden, het is wel even zoeken maar meestal lukt het wel.

  2. Olga Braam
    26 februari 2011 at 09:55

    Onderstaande tekst vh calamiteitenfonds staat bij ons in het administratiesysteem BAS:

    15-02-2011 : Egypte – uitkeringsvatbare situatie beëindigd.

    Alle reizigers die op 30 januari jl. – de ingangsdatum van de vastgestelde uitkerings­vatbare situatie – onder de garantieregeling van het Calamiteitenfonds in Egypte verbleven zijn in Nederland teruggekeerd.
    Er is daarom geen reglementaire grondslag meer om de uitkeringsvatbare situatie voor Egypte te laten voortbestaan.De Calamiteitencommissie heeft daarom op 15 februari 2011 het volgende besluit genomen:
    – Beëindiging van de uitkeringsvatbare situatie met ingang van 15 februari 2011. Met deze besluitvorming bedoelt de Cala­miteitencommissie niet te zeggen dat reizen en verblijven in Egypte als risicovrij kan worden beschouwd. Bedoeld is slechts dat met ingang van 15 februari 2011 weer reizen naar Egypte met garantie van het Calamiteitenfonds kunnen worden uitgevoerd.
    De garantie van het Calamiteitenfonds geldt alleen voor nieuwe calamiteiten.
    Reglementair bestaat immers geen garantie voor situaties die voor aanvang van de reis al bekend zijn.
    De gevolgen van de sociale onrust in Egypte vormen derhalve een zogenoemd “risico inherent aan de reis” dat bij uitvoering van de reis door reisorganisator en reiziger wordt aanvaard. Het besluit ontheft tourope­rators en reizigers derhalve geenszins van de onder de huidige omstandigheden in acht te nemen voorzichtigheid. Het Calamiteitenfonds wijst in dit verband op het reisadvies voor Egypte van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

    Dit is toch verre van duidelijk?
    Vooral het zinnetje “Bedoeld is slechts dat met ingang van 15 februari 2011 weer reizen naar Egypte met garantie van het Calamiteitenfonds kunnen worden uitgevoerd” doet toch vermoeden dat de reizen gewoon weer gedekt worden door het cf?!

    Waarom niet gewoon eens duidelijke taal die iedereen begrijpt? Dit geldt trouwens ook voor veel ANVR-voorwaarden… hier kun je ook vaak meerdere kanten mee op vind ik. Wat is het nut van al die voorwaarden en regels als veel mensen deze niet begrijpen?

    Mvg
    Olga.

Vorige bericht

EurAm op Dutch Tourism Expo

Volgende bericht

Klawer: ‘Financieel risico Egypte is voor ons’

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.