“Gedwongen verplaatsing van vakantiemaatschappijen van Schiphol naar Lelystad is een slecht idee”, dat zegt Günther Hofman (algemeen directeur TUI fly Benelux) tegenover het Financieel Dagblad. Morgen wordt er in de Tweede Kamer gesproken over de toekomst van Amsterdam Airport Schiphol.

Er moeten vanaf 1 april 2019 airlines vliegen vanaf Lelystad Airport, maar vanuit alle hoeken komt er kritiek. Zo ging Michael O’Leary (CEO Ryanair) begin juli helemaal uit zijn dak over de luchthaven in Flevoland. “Er zijn slechts dertien vluchten per dag mogelijk. De luchthaven wordt op die manier zeer inefficient behandelend, de parkeer- en winkelinkomsten zijn er om de kosten op Lelystad hoog te houden, zodat Schiphol haar hoofdluchthaven en klant nummer één, KLM, kan beschermen.”

Pieter Elbers (president-directeur KLM) stelde vorige week nog in De Volkskrant dat “maatschappijen die gaan vliegen vanaf Lelystad Airport en ook al vliegen vanaf Schiphol, vluchten vanaf Schiphol moeten inleveren. “Schiphol moet van tevoren de spelregels bepalen. Wie plekken opgeeft op Schiphol, krijgt voorrang voor de nieuwe plekken op Lelystad Airport”, aldus de topman.

“Het betoog van KLM is vooral bedoeld om de concurrentie buiten de deur te houden”, stelt Hofman in het Financieel Dagblad. Hij vreest gedwongen overplaatsing naar Lelystad, maar laat weten dat totaal niet te zien zitten. “Het zal ertoe leiden dat andere maatschappijen meer mogelijkheden krijgen op Schiphol. Dat geeft ons een concurrentienadeel. TUI fly vliegt dagelijks naar Curacao. Als je morgen enkel KLM toelaat op die routes denk ik dat de prijzen omhoog gaan. De consument wordt daar niet beter van…”