Julius ter Haar (directeur Oad) heeft vanmiddag geëmotioneerd gereageerd op RTV Oost op het faillissement van Oad Reizen. ‘‘Quirine en ik hebben het vanmiddag medegedeeld. Er werd heel veel warmte getoond vanuit de medewerkers, maar de schok was enorm’’.
Ter Haar laat tegenover de radiozender weten dat de crisis mede oorzaak is geweest van het faillissement. ‘‘Uiteindelijk nekt de crisis ons in de kern. De afgelopen jaren hebben wij ook veel last gehad van de crisis omdat mensen minder op vakantie gaan. Wij hadden een andere strategie waardoor we ons meer op online richten dan op reisbureaus’’, aldus Ter Haar. Tot de bank zich meldde dat er fors kapitaal nodig was. Wij konden dat zelf niet als familie opbrengen, waardoor wij met externe financiers hebben gepraat. Wij waren zeer dicht bij een oplossing, eigenlijk was die er al, alleen moest hij uitgewerkt worden. De bank had een deadline gesteld, waardoor het een deadline tegen de klok werd. We kregen niet genoeg tijd van de bank om gezond de toekomst in te gaan. De transformatie naar de toekomst, waar we middenin zaten, heeft een abrupt einde gekregen. Het is onvoorstelbaar en onwerkelijk. Het is heel ondenkbaar en onbeschrijflijk. Gistermiddag is het besluit genomen en toen besefte ik het nog niet. In de afgelopen weken hebben we zo ongelooflijk hard gewerkt om dit op te lossen. De verslagenheid bij het team drong meteen tot ons door. Gisteravond hebben we met advocaten en externe adviseurs die ons hebben begeleid gezeten en ze bedankt’’.
‘‘Voor mijn vader is het een ongelooflijke kwestie. Hij is er altijd bij betrokken gebleven. In zo’n nare situatie als wij de afgelopen maanden hebben gezeten, het was echt een achtbaan waarin de bank ons meenam, die verschrikkelijk was. Mijn vader is realistisch genoeg om het in te zien. Het is een gezamenlijk besluit geweest om het zo te doen. Wij zijn gewend om onze verantwoordelijkheid te nemen. Wij hebben nu ruim 7000 mensen over de wereld die op vakantie zijn. De afhandeling is in handen van de curatoren en de SGR. Uiteraard wordt er zoveel mogelijk leed voorkomen. Vandaag is de hectiek van deze dag en er wordt gekeken naar de mogelijkheden van een doorstart. De vraag is hoe het precies in zijn werk zou moeten gaan. Misschien kan dat morgen aan de orde komen.’’
Luister hier naar het radiofragment.
7 reacties
Ik kan het alleen maar beamen wat Richard Knoop zegt.
Ik heb de Oad Groep (Brooks B.V.) al enige tijd geleden verlaten, maar wil langs deze weg al mijn oud collega’s veel sterkte wensen! Jammer dat dit heeft moeten gebeuren.
BOYCOT DE RABO BANK !!!!!!!!!!!!!!!!!!
OPROEP AAN ALLEN BOYCOT DE RABO BANK !!!!!!!!
Zij zorgen ervoor dat Bedriven en mensen worden kapot gemaakt
DUS ZEG U Rekening op bij de RABo BANK !!!!!!!!!!!!!!!
weer de K…..T banken die bedrijven en mensen KAPOT Maken
wanneer laten we die banken nou is gewoon Kapot gaan !!!!!!!!!!!
jammer dat je de reisagenten vergat, succes met een doorstart
Heel erg allemaal,voor alle betrokkenen veel sterkte toegewenst!
Misschien toch niet de juiste keuze geweest om de reisburo’s links te laten liggen, OAD kan er blijkbaar niet zonder. Wij draaien een prima jaar, echter de OAD omzet door geen OAD sturing meer is met 40% bij ons gedaald. Misschien moet HI zich toch nog eens achter de oren krabben. Je kan wel terug gaan naar 7% provisie en het zonder reisburo’s willen proberen, maar als dit dan de gevolgen zijn….
en weer komen de banken om de hoek kijken..banken moeten tegen elke prijs gered worden maar geven geen shit om bedrijven…hun klanten..