Dossier OadNieuws

RADIOFRAGMENT: Geëmotioneerde Ter Haar: ‘‘Iedereen is totaal in shock’’

Julius ter Haar (directeur Oad) heeft vanmiddag geëmotioneerd gereageerd op RTV Oost op het faillissement van Oad Reizen. ‘‘Quirine en ik hebben het vanmiddag medegedeeld. Er werd heel veel warmte getoond vanuit de medewerkers, maar de schok was enorm’’.

Ter Haar laat tegenover de radiozender weten dat de crisis mede oorzaak is geweest van het faillissement. ‘‘Uiteindelijk nekt de crisis ons in de kern. De afgelopen jaren hebben wij ook veel last gehad van de crisis omdat mensen minder op vakantie gaan. Wij hadden een andere strategie waardoor we ons meer op online richten dan op reisbureaus’’, aldus Ter Haar. Tot de bank zich meldde dat er fors kapitaal nodig was. Wij konden dat zelf niet als familie opbrengen, waardoor wij met externe financiers hebben gepraat. Wij waren zeer dicht bij een oplossing, eigenlijk was die er al, alleen moest hij uitgewerkt worden. De bank had een deadline gesteld, waardoor het een deadline tegen de klok werd. We kregen niet genoeg tijd van de bank om gezond de toekomst in te gaan. De transformatie naar de toekomst, waar we middenin zaten, heeft een abrupt einde gekregen. Het is onvoorstelbaar en onwerkelijk. Het is heel ondenkbaar en onbeschrijflijk. Gistermiddag is het besluit genomen en toen besefte ik het nog niet. In de afgelopen weken hebben we zo ongelooflijk hard gewerkt om dit op te lossen. De verslagenheid bij het team drong meteen tot ons door. Gisteravond hebben we met advocaten en externe adviseurs die ons hebben begeleid gezeten en ze bedankt’’.

‘‘Voor mijn vader is het een ongelooflijke kwestie. Hij is er altijd bij betrokken gebleven. In zo’n nare situatie als wij de afgelopen maanden hebben gezeten, het was echt een achtbaan waarin de bank ons meenam, die verschrikkelijk was. Mijn vader is realistisch genoeg om het in te zien. Het is een gezamenlijk besluit geweest om het zo te doen. Wij zijn gewend om onze verantwoordelijkheid te nemen. Wij hebben nu ruim 7000 mensen over de wereld die op vakantie zijn. De afhandeling is in handen van de curatoren en de SGR. Uiteraard wordt er zoveel mogelijk leed voorkomen. Vandaag is de hectiek van deze dag en er wordt gekeken naar de mogelijkheden van een doorstart. De vraag is hoe het precies in zijn werk zou moeten gaan. Misschien kan dat morgen aan de orde komen.’’

Luister hier naar het radiofragment.

© 2013, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

7 Reacties

  1. Liesbeth Rodenburg
    26 september 2013 at 10:57

    Ik kan het alleen maar beamen wat Richard Knoop zegt.

  2. Edwin van der Hoogen
    25 september 2013 at 20:44

    Ik heb de Oad Groep (Brooks B.V.) al enige tijd geleden verlaten, maar wil langs deze weg al mijn oud collega’s veel sterkte wensen! Jammer dat dit heeft moeten gebeuren.

  3. Helmut Plug
    25 september 2013 at 18:44

    BOYCOT DE RABO BANK !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    OPROEP AAN ALLEN BOYCOT DE RABO BANK !!!!!!!!

    Zij zorgen ervoor dat Bedriven en mensen worden kapot gemaakt

    DUS ZEG U Rekening op bij de RABo BANK !!!!!!!!!!!!!!!

  4. Helmut Plug
    25 september 2013 at 18:42

    weer de K…..T banken die bedrijven en mensen KAPOT Maken

    wanneer laten we die banken nou is gewoon Kapot gaan !!!!!!!!!!!

  5. Robert Verputten
    25 september 2013 at 18:25

    jammer dat je de reisagenten vergat, succes met een doorstart

  6. Richard Knoop
    25 september 2013 at 18:21

    Heel erg allemaal,voor alle betrokkenen veel sterkte toegewenst!
    Misschien toch niet de juiste keuze geweest om de reisburo’s links te laten liggen, OAD kan er blijkbaar niet zonder. Wij draaien een prima jaar, echter de OAD omzet door geen OAD sturing meer is met 40% bij ons gedaald. Misschien moet HI zich toch nog eens achter de oren krabben. Je kan wel terug gaan naar 7% provisie en het zonder reisburo’s willen proberen, maar als dit dan de gevolgen zijn….

  7. Edo Dijkstra
    25 september 2013 at 18:07

    en weer komen de banken om de hoek kijken..banken moeten tegen elke prijs gered worden maar geven geen shit om bedrijven…hun klanten..

Vorige bericht

TUI en Sunair: schade is te overzien

Volgende bericht

Faillissement Oad geen effect op Pelikaan Reizen

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.