Bij de recente ramp in Japan heeft de Calamiteitencommissie geen meldingen van deelnemers ontvangen dat reizigers vanwege die calamiteit moesten worden gerepatrieerd of dat reizen niet ongewijzigd konden worden uitgevoerd. Erik Jan Reuver: ‘‘Er was dus geen aanleiding om bij deze calamiteit een uitkeringsvatbare situatie vast te stellen. Dit neemt niet weg dat reizigers die een reeds geboekte of nog te boeken reis naar Japan aanvangen zolang de gevolgen van de natuurramp in Japan voortduren, geen recht kunnen doen gelden op uitkering door het Calamiteitenfonds voor repatriëringkosten of kosten van aanpassing van de reis die verband houden met de gevolgen van deze natuurramp. Het risico dat deze kosten ontstaan moet immers worden aangemerkt als een risico inherent aan de reis, zoals ook volgt uit het actuele reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken’’. Reizigers die vanwege deze situatie een nog niet aangevangen reis willen annuleren dienen zich te wenden tot de reisorganisatie waarmee de reisovereenkomst is afgesloten.
5 reacties
@Peter
Als eerste over een (pers)bericht goed lezen;
Ik heb bovenstaand bericht wel 3 x gelezen maar op de een of andere manier zijn deze altijd erg onduidelijk. Vooral de zin “Dit neemt niet weg…natuurramp” Het lijkt in deze zin net alsof het calamiteitenfonds WEL dekking biedt terwijl in de kop van het artikel toch duidelijk staat van NIET? Verder worden er termen gebruikt als “inherent” Volgens mij weet 80% vd Nederlandse bevolking niet wat inherent betekent.
@Peter en E.J. Reuver
Verder begrijp ik wel dat als er geen Nederlandse toeristen in het rampgebied zijn dat deze ook niet gerepatrieerd hoeven te worden en dat mensen die nu een reis gaan boeken naar het getroffen gebied dit op eigen risco doen. Waar het mij om gaat is de mensen die al een reis geboekt hadden staan om binnenkort naar Japan te gaan. Waarom worden deze kosten van annuleren of omboeken dan niet door het CF vergoed en moeten de touroperators dit doen? Ik werk zelf niet bij een touroperator hoor maar het lijkt mij vrij oneerlijk dat zij op moeten draaien voor deze kosten. Het fonds heet nu eenmaal CALAMITEITENfonds en het betreft nu eenmaal een calamiteit. Anders zou misschien nagedacht moeten worden over een nieuwe naam als Repatrieeringsservice of iets dergelijks?
Mvg Olga.
Het wordt tijd dat de touroperators hun eigen verantwoordelijkheid nemen – als het gaat om annuleringen – en niet altijd naar het Calamiteitenfonds wijzen. Het Calamiteitenfonds biedt wel dekking voor Japan als je hun persbericht goed leest, ze leggen alleen uit dat als er nu nog reizigers naar het rampgebied worden gestuurd er natuurlijk geen dekking meer is. Dat lijkt mij ook logisch.
Nou, inderdaad… kan een ramp nog erger?! Er bestaat bijna geen grotere calamiteit en het calamiteitenfonds biedt geen dekking en schuiven het weer af op de flexibiliteit van de touroperators?
De regels zijn zo verschrikkelijk krom. Ik vind het echt ongelofelijk dit!
Geachte heer Sikkema,
De calamiteitencommissie stelt alleen een uitkeringsvatbare situatie vast als er zegmaar kortweg schade is bij daar ter plekke aanwezige reizigers. Er waren geen reizigers in het rampgebied met bij het fonds aangesloten deelnemers die niet meer verder konden reizen.
U deelt het Calamiteitenfonds een veel grotere rol toe dan het fonds heeft en kan hebben. Een uitkeringsvatbare situatie vaststellen om klanten die reeds geboekt, maar nog niet zijn vertrokken te faciliteren (u bedoelt kosteloos annuleren?) kan het Calamiteitenfonds niet. De klant dient contact op te nemen met de reisorganisatie waar hij heeft geboekt en als de reisorganisatie niet kan leveren/presteren of een gelijkwaardig alternatief kan aanbieden dan mag de klant op basis van de wet zijn pakketreis in principe kosteloos annuleren. Dit zal dan moeten blijken uit de specifieke reisovereenkomst en de specifieke bestemming in Japan. Niet heel Japan is volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken als rampgebied te bestempelen! Daarbij komt dat de vergelijking met Egypte volledig mank gaat. Daar zaten wel touristen op plekken die door het ministerie van Buitenlandse Zaken als onveilig werden beschouwd. In Japan blijkbaar niet en is er een probleem met nog niet vertrokken reizigers over annuleringen. Nogmaals daar gaat het Calamiteitenfonds niet over.
Hier begrijp ik het niet meer….. Bij een ramp van deze omvang ziet het calamiteitenfonds geen reden een uitkeringsvatbare situatie vast te stellen.
Ik begrijp dat de toeristische gebieden gelukkig niet in het zwaar getroffen gedeelte van Japan zijn gelegen, maar dat neemt niet weg dat er een verhoogde straling in o.a. Tokyo is gemeten en men reizen ontraad. Ook zijn er grote problemen met schaarste van voedsel, flessen water en benzine en openbaar vervoer. Ik kan mij voorstellen dat transfers lastig zijn uit te voeren ivm benzineschaarste. Ook het vervoer per trein tussen de grote steden Tokyo, Kyoto en Osaka is geminimaliseerd. Ook controleert Nederland momenteel producten op straling welke uit Japan komen.
Er is dus zeker wat aan de hand en het lijkt mij niet meer dan logisch om voor de eerst komende weken een uitkeringsvatbare situatie vast te stellen voor klanten welke reeds hebben geboekt. Nu worden zij aan hun lot over gelaten en zegt men; zoek het maar uit bij je reisorganisatie. Uiteraard is een ieder die een reis boekt na de ramp zelf verantwoordelijk en kan niet voor uitkering in aanmerking komen.
Dit alles is in schril contrast met Egypte, waar heel snel een uitkeringsvatbare situatie werd vastgesteld en de Nederlanders bijna als enige vanuit de Rode Zee werden gehaald.
Het gaat in geval van Japan om weinig toeristen, welke wel een bescherming verwachten van het Calamiteitenfonds.
Ik pleit hier ook voor Europeese regelgeving en één regel voor alle EU-lidstaten.