Greenpeace heeft voor het eerst een actie-verkiezing gelanceerd. Iedereen kan op noodlandingvoorhetklimaat.nl kiezen uit drie massale acties met Schiphol Group in de hoofdrol. Dat Greenpeace het publiek de actie laat kiezen is een primeur.

“Voor ons is het heel spannend om te zien welk idee het wordt, omdat we dit meestal zelf beslissen in het diepste geheim. Het is nu tijd voor actie met zoveel mogelijk mensen. Onze toekomst ligt onder vuur en grote vervuiler Schiphol heeft geen klimaatplan om de CO2-uitstoot van het vliegverkeer aan te pakken,” aldus campagneleider Dewi Zloch van Greenpeace. De actie die de meeste stemmen krijgt, komt dit najaar tot leven. Uitgevoerd door een grote groep actievoerders die zich hebben aangesloten bij ‘Noodlanding voor het klimaat’. Actie is nodig om de koers van Schiphol Group radicaal te wijzigen.

Er zijn drie ideeën waar op gestemd kan worden:

Protestival Schiphol
Schiphol wordt omgetoverd tot festivalterrein. Door binnen een centrale plek te claimen kan Schiphol Group letterlijk niet om de actie heen. De bezoekers van het festival zijn niet van plan om snel uit te checken.

Sta op voor het klimaat
Op het juiste moment letterlijk opstaan maakt het verschil. Overal staan mensen op voor het klimaat. Thuis, bij de gate of in het vliegtuig. Samen wordt een beweging in gang gezet die niet te stoppen is.

Groeten uit Lelystad
De mogelijkheden van een leegstaand vliegveld zijn eindeloos. Waar gekampeerd wordt, kan niet ingechecked worden. Deze camping is ‘here to stay’.

Noodlanding voor het klimaat
De afgelopen maanden heeft Greenpeace in het hele land actie-ideeën verzameld en hebben honderden mensen meegedacht. Dewi Zloch: “We merken dat er in de maatschappij steeds meer weerstand is tegen de uitzonderingspositie van de luchtvaart in tijden van klimaatcrisis. Waar veel sectoren kijken naar het beperken van CO2-uitstoot, denkt de luchtvaart aan groei en het openen van meer vliegvelden. Schiphol ondermijnt daarmee het klimaatbeleid en onze toekomst.”