Vliegtickets die in de aanbieding gaan, een lust voor de consument, maar een doorn in het oog voor de balie.

Als ‘jochie’ achter de balie vond ik het mooi om tickets te verkopen. We praten dan wel over zo’n vijftien jaar geleden, dus inderdaad, de tijden zijn veranderd. Iets makkelijker was er bijna niet, op die ene keer na dat ik een in optie gezet ticket vergat te bevestigen en daar pas achter kwam op het moment dat de klant zijn ticket kwam ophalen.

Nu vraag ik mij af welke reisagent er op dit moment nog blij wordt van het verkopen van tickets. Als ik de discussies volg tijdens bijeenkomsten en op social media krijg ik het idee dat dat er niet meer zo heel veel zijn. De verschillende tarieven, stoelkeuzes en klassen maken het er niet makkelijker op. Daarnaast is de verdienste voor de reisagent ook niet meer om over naar huis te schrijven.

Ik zie het voorbeeld van een ticket dat wordt verkocht voor €399 per persoon, maar waarvan het ticket daadwerkelijk €21 kost en de tax €64 is en de (non-commissionaire) brandstofheffing €314. Op de verkoop van dit ticket verdien je dus…heel weinig.

Ook de cruisemaatschappijen krijgen ervan langs als het gaat om non-commissionaire toeslagen. Laten we niet te ver uitwijken, want we zijn nog niet klaar met de airlines. Een andere grote ergernis is de te betalen koffertoeslag. Al jaren een onderwerp van gesprek, maar nog altijd zijn we er niet over uit.

Piet die 120 kilo weegt en tien kilo bagage meeneemt hoeft geen toeslag te betalen, maar Jan die 60 kilo weegt en vijftien kilo bagage meeneemt moet wel een toeslag betalen. Ja, zo zullen we de komende jaren nog wel even doorgaan met de verschillende toeslagen die er gaan komen.

Het lijkt op een ‘oorlog’ die niet valt te winnen voor de balie, maar tegenwoordig lijkt niks onmogelijk. Benieuwd wie er achter het plan staan van Hans Mosselman die oproept tot een sterke werkgroep luchtvaart. Is die er dan niet of moet daar een toeslag voor worden betaald….

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl