06-vaccinatieDe organisatie Thuisvaccinatie.nl maakt zich grote zorgen over wat Nederlanders weten over vaccinaties en infectieziekten. “De meeste mensen zijn zich wel bewust van de risico’s die zij lopen in verre landen”, zegt algemeen directeur Siu-Fung Chan. “Maar dat inentingen voor landen als Turkije, Egypte en Kroatië ook noodzakelijk zijn, is onvoldoende bekend. Daar moet verandering in komen.”

Thuisvaccinatie.nl is aangesloten bij  het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering en werkt samen met verschillende erkende artsen in Nederland. “Onze vaccinaties worden bij de mensen thuis gegeven”, vertelt Chan. “Daarbij wordt ook altijd tijd gemaakt voor vragen en advies. Omdat onze artsen daarbij veel te weten komen en zij afreizen naar de meest uiteenlopende plaatsen in het land, hebben we een goed beeld van de kennis die Nederlanders hebben over reisvaccinaties en infectieziekten.”

En die kennis is zwaar onvoldoende, vindt de directeur van de organisatie. “Zo is er bijvoorbeeld veel te weinig bekend over Hepatitis A, het virus dat een zeer besmettelijke leverontsteking kan veroorzaken.” Volgens Chan denkt een groot deel van de bevolking dat Hepatitis A alleen in verre landen opgelopen kan worden. “Maar ook in landen als Turkije, Egypte en Kroatië loop je risico. Een onnodig risico welteverstaan, want al na twee inentingen ben je minimaal 25 jaar beschermd.”

Het verbaast Chan dat de kennis over reisvaccinaties en infectieziekten de afgelopen jaren maar weinig is gegroeid. “In 2010 deed TNS NIPO in opdracht van Gezondopreis.nl onderzoek naar de ‘Bekendheid, kennis en risicoperceptie van Nederlanders met/over Hepatitis A en B’. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat de kans om Hepatitis op te lopen in Kroatië onderschat werd. Slechts een derde van de ondervraagden dacht dat vaccineren nodig was. Bovendien wist slechts een kleine groep Nederlanders dat er vaccinaties tegen het virus bestonden.”

De directeur van Thuisvaccinatie.nl had gehoopt dat de zorgwekkende conclusies van het onderzoek uit 2010 tot meer ‘acties’ in de reiswereld hadden geleid. “Natuurlijk doen wij ons best om zo veel mogelijk mensen te bereiken en van informatie te voorzien. Dat werkt, want Thuisvaccinatie.nl heeft sinds vorig jaar een groei van maar liefst tachtig procent door gemaakt.” Toch zijn er nog veel mensen die zich niet bewust zijn van de risico’s van infectieziekten. “Ik zou graag zien dat er meer wordt samengewerkt om de kennis van Nederland te vergroten.” Thuisvaccinatie.nl wil daar graag het voortouw in nemen en Chan hoopt dan ook dat reisorganisaties contact opnemen om samen een plan van aanpak te maken. “Het opzoeken van de publiciteit is daarbij hopelijk een goede eerste stap.”