Naar aanleiding van tientallen klachten van luchtvaartpassagiers heeft de Consumentenbond bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) een handhavingsverzoek ingediend tegen transavia.com en Martinair. De bond wil dat de inspectie maatregelen neemt tegen deze luchtvaartmaatschappijen omdat zij consumenten die langer dan drie uur vertraging hebben, weigeren te compenseren. Consumenten hebben hier wel recht op volgens een uitspraak van het Europese Hof van november 2009.

Een eerdere oproep van de bond tot het compenseren van gedupeerde luchtvaartpassagiers én de druk van verschillende Nederlandse rechters, de Europese Commissie en de Minister van Verkeer en Waterstaat zijn vooralsnog voor transavia.com en Martinair geen redenen om zich aan de wettelijke compensatieregels te houden. De Consumentenbond hoopt dat door harder optreden van de inspectie de luchtvaartmaatschappijen consumenten wel geven waar ze recht op hebben.

De IVW kan luchtvaartmaatschappijen die stelselmatig de regels overtreden een boete of een last onder dwangsom opleggen. Voor individuele compensatie kunnen passagiers onder meer terecht bij de onafhankelijke Geschillencommissie Luchtvaart, een goedkoop alternatief voor de gang naar de rechter.