“Als je zelf je hotelkamer boekt of je wintersport boekt, dan kan je ook zelf de bezichtigingen doen…”. Ik twijfel er niet aan dat menig reisprofessional zich heeft geïrriteerd aan deze opvatting die wordt gedeeld in de reclame van Makelaarsland.

Overigens is het een mening die menig Nederlander omarmt, want voor een hotelkamertje boeken kom je je bed niet meer uit. Je voert locatie en data in, verfijnt de zoekcriteria her en der en kiest een hotel.

Toch ligt dat bij de wintersport, en vele andere type reizen, een stuk anders denk ik. Heel veel Nederlanders hebben achteraf gezien toch de hulp van een reisprofessional ingeschakeld, want er moest toch iets worden gewijzigd aan het vliegticket, iets aan de hotelkamers, het visum, de reisverzekering of het vervoer naar de luchthaven…

Ik wacht met smart op een tegengeluid op de reclame van Makelaarsland, een geluid waarbij het inschakelen van een reisprofessional wordt aanbevolen, waarbij de reiziger wordt geïnformeerd over de mogelijkheid om al weken van tevoren voorpret te kunnen hebben in plaats van avond na avond het internet te doorpluizen.

Ben benieuwd welke partij zich geroepen voelt om dit tegengeluid te laten horen. Met de Uberisering (het aan­bie­den van dien­sten door niet-beroepsbeoefenaars on­der de prijs waar­voor pro­fes­si­o­nals de­zelf­de of ver­ge­lijk­ba­re dien­sten aan­bie­den) die maar blijft toenemen, zal de professionele reiswereld gebaat zijn bij een flinke promotie van reisprofessionals.

Wees eerlijk, in de reclames die we tot nu toe zien vanuit de reisbranche gaat het vooral over de geweldige bestemmingen en prijzen. Misschien kan er ook eens de nadruk worden gelegd op alles wat er fout gaat bij mensen die alles zelf regelen, op alles wat fout gaat als er geen hulp van een reisprofessional wordt ingeschakeld.

De mensen in beeld brengen die zelf een vakantie hebben geboekt die bij onmiddellijke repatriëring van een bestemming eigenlijk helemaal geen recht hadden op een vliegtuigstoel. De dingen die misgaan bij mensen die zelf iets regelen moeten gewoon wat harder in beeld worden gebracht om het duidelijk te maken wat je aan een reisprofessional hebt.

Hoelang kunnen we met z’n allen ‘heppiedepeppie’ blijven over de bestemmingen, producten en professionele diensten die we aanbieden, nu andere branches zich lachend uitlaten over het beroep dat wij met z’n allen uitoefenen.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl