Vanaf 9 november biedt Holland International geen Disneyland Paris-product meer aan en is zij geen officieel agent meer van het park. ‘In gezamenlijk overleg met Disneyland® Paris is besloten om onze samenwerking met ingang van genoemde datum te beëindigen. De reden hiervoor is dat de verkoop van het product al geruime tijd geen bijdrage meer levert aan het rendement van Holland International en er ook geen uitzicht is op verbetering daarvan in de toekomst’, aldus Simone van den Berk van TUI Nederland.

Geen nieuwe brochure
Tot en met 8 november 2010 blijft Disneyland Paris gewoon boekbaar via Holland International. ‘Vanaf het winterseizoen 2010/2011 wordt het product echter niet meer door Holland International aangeboden en komt er ook geen gezamenlijke Disneyland Paris/ Holland International brochure meer op de markt’, zo vertelt Van den Berk. Er zijn volgens haar geen plannen om met een ander attractiepark –zoals daar zijn MoviePark of Legoland- een geheel nieuwe brochure te lanceren. ‘Arrangementen naar deze parken bieden wij al in onze bestaande brochures aan en zijn dus gewoon te boeken.’ Cynthia Oostdijck van Disneyland Paris laat in een reactie weten dat alles in ‘goed overleg is gegaan’ en Holland International straks na zestien jaar geen officieel agent meer is van Disneyland Paris. ‘Op dit moment worden onze eigen Disney-hotels door drie partijen aangeboden, te weten Holland International, Oad en onszelf. De keuze van Holland International om met ons te stoppen is natuurlijk jammer, zeker omdat zij sinds 1994 al onze officiële agent zijn en we in die periode een uitstekende relatie hebben opgebouwd. Niettemin respecteren wij deze keuze. Voor het nieuwe winterproduct, dat natuurlijk binnenkort op de markt komt, zijn wij nu aan het kijken of er nog een extra partner komt voor de verkoop of dat de rol van Oad in deze wellicht gaat veranderen. Daarbij zijn vele mogelijkheden denkbaar. Wij verwachten hier voor het eind van deze maand duidelijkheid over te kunnen geven’.

Oad wél door met Disney
Voor Oad is dit wellicht dé kans om nu het stokje als officieel agent van Disneyland Paris van Holland International over te nemen. Oad-directeur Julius ter Haar laat in een reactie weten: ‘Zover is het nog niet. We begrijpen best dat Holland International de stekker uit Disney heeft getrokken, want Disney is nu eenmaal niet het makkelijkste programma om rendement op te maken. Dat heeft vooral met het verdienmodel te maken en hoe dat in elkaar zit. Als Oad gaan wij echter gewoon door met Disney. Het is beslist niet zo dat er bij ons achter het Disney-product grote vraagtekens staan. Het is exact zoals Disneyland Paris het verwoordt in haar reactie. We zijn met elkaar in overleg hoe we verder gaan en het is nu nog veel te vroeg om te zeggen dat wij nu officieel agent worden. Dan hangt ervan af hoe die samenwerking er dan gaat uitzien, maar nogmaals, we zijn hierover met elkaar in conclaaf. Zeker is echter dat wij als Oad Disney een warm hart toedragen. Wij hebben al sinds de opening van het park, nu ongeveer achttien jaar geleden, een meer dan uitstekende en plezierige samenwerking met Disney. Wij zijn zeker voornemens om deze samenwerking in de toekomst voort te zetten’, aldus Ter Haar.