Laten we de reiziger eens in een hokje zetten, want is dat niet wat we met z’n allen in onze branche doen?

Het meeste aangedragen hokje op dit moment is de reiziger die op zoek is naar een veilige bestemming. Er gaat dan ook geen interview voorbij waarin niet wordt gesproken over het feit of een bestemming wel of niet veilig is, want ‘de reizigers’ willen een veilige bestemming. Alsjeblieft houd ermee op, alsjeblieft, alsjeblieft!

Een groot deel van ‘de reiziger’ is ‘dom’, denkt dat Tenerife aan de Spaanse Costa ligt, gaat op all inclusive vakantie naar Gambia (één van de armste landen ter wereld) waar je geen homo mag zijn, denkt dat cruisen duur is en boekt via internet omdat dat goedkoper zou zijn.

Dan heb je natuurlijk de standaard ‘hokjes’, namelijk de stedentripper, de all inclusive liefhebbers, de ik-regel-het-allemaal-zelf-wel-reiziger, de kampeerders, de milieubewuste toerist, de groepsreiziger en de natuurliefhebbers.

Amsterdam Marketing, je weet wel, van ‘I amsterdam’, liet vorige week weten op zoek te zijn naar de ‘kwaliteitstoerist’. Daarmee wordt niet de toerist bedoeld met geld, maar de toerist die andere mensen niet tot last zijn. Maar goed, zelfs de meest nette zakenman heeft na tien Guinness op het Rembrandtplein niet meer door dat hij iemand tot last is.

Dan zijn er nog de trendbureaus die middels de zogenaamde ‘trends’ de reiziger ook richting bepaalde hokjes proberen te forceren. Jullie hebben de ‘trends’ allemaal al wel eens voorbij horen komen; ervaringen opdoen, op de bonnefooi, mystery-trips, groen en verantwoord en exclusief.

Als reisadviseur maak je het (denk ik) iedere dag wel mee, de reiziger die niet weet waar hij of zij heen wil. Maar goed, met een paar vragen heb je ze in een hokje, toch? En het reisadvies controleren? Waarom zou je? Waar ter wereld er iets gebeurt, bij de toeristische oorden is de beveiliging helemaal top.

Binnenkort, 13 mei (21.05 uur, NPO 2), maar eens kijken hoe Michael Schaap aka De Hokjesman ‘de reizigers’ neerzet. Misschien moet hij volgend jaar eens een aflevering maken over ‘de reisprofessional’. Benieuwd hoe hij onze leefwereld neerzet, hoe hij laat zien hoe degenen die deel uitmaken van de reisindustrie zich verhouden tot andere mensen en wat gangbaar is, hoe hij kijkt naar geschreven en ongeschreven wetten, regels, codes en taboes, de kwaliteiten in onze omgangsvormen en hoe we in deze tijd leven en overleven.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl