BlogsNieuwsPush notificatieSticky

Holland International blijft

Wat gaat er met Holland International gebeuren? Persoonlijk denk ik, nadat ik hier en daar mijn licht heb opgestoken, dat het merk er in 2016 gewoon nog is.

De voormalig CEO van TUI blonk uit in duidelijke teksten (niet altijd met applaus ontvangen), de mededelingen vanuit TUI zijn nu schaars en tot nu toe nietszeggend. Duidelijkheid moet er komen.

Komt dat door de nieuwe aansturing door een Nederlands/Belgische directie, het zou een verlies zijn als deze duidelijk communicatie tot het verleden zou behoren.

Er spelen internationaal bij TUI veel zaken die invloed hebben op het beleid in Nederland en dat lijkt voor de bestaande operatie best lastig. Wat wordt de merkenstrategie? In hoeverre wordt de inkoop en andere afdelingen samengevoegd en verhuisd naar Engeland? Vragen waar nog geen duidelijke antwoorden op zijn.

Zaterdag vertrekt de TUI Courtesy club richting Curaçao en Aruba voor de jaarlijkse meeting met haar top-reisagenten. Ik ben echt benieuwd of daar duidelijk wordt hoe de toekomst van het merk Holland International eruit gaat zien.

Waar een jaar geleden medegedeeld werd dat het merk zou ophouden te bestaan, met ingang van de wintergidsen 15/16, staat dat nu ter discussie. Voor de reisagent lijkt mij dat erg onhandig, want hoe ziet de nabije toekomst (winter15/16) er uit? Voordat je het weet is het zo ver.

Ik persoonlijk ga er vanuit dat HINT nog minimaal een jaar langer mee zal gaan. Al was het maar om eerst eens te kijken hoe de markt zich ontwikkelt. De VX-D-reizen fusie heeft het landschap rigoureus veranderd.

Als ik een een beetje gemeen denk, zou het zo kunnen zijn, dat het uitstellen van de beslissing strategie is. Zo houden nieuwe (Duitse) toetreders nog even een slag om de arm.

Ik stel voor dat er op Curaçao knopen doorgehakt gaan worden, dan kan een ieder zich klaarmaken voor de toekomst. Uiteraard kan TUI de beslissing ook nog op de langere baan schuiven, maar dat lijkt mij niet wenselijk.

Op deze plek ook nog wat aandacht voor Thomas Cook. Eerst biedt men de consument rechtstreeks 8% korting via ICS, daarna is men onbereikbaar geworden, dan wordt voor kleinere bureaus de commissie meer dan gehalveerd en als klap op de vuurpijl wordt het laatste stukje dat nog leuk aan die club was geschrapt, de gidspresentatie studiereis houdt op te bestaan (iets voor TUI?).

Cook meldde meerdere keren dat zij de reisagent omarmen. Dat gaat men nu digitaal doen. Jongens wat een feest, gezien de reacties op Facebook verheugt de reisagent zich massaal op die digitale omarming. Met zulke vrienden heb je helemaal geen vijanden meer nodig!

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl

Ps. Vandaag communiceerde Elie Bruyninckx, CEO TUI Nederland en België; “Het kan zomaar zijn dat we er een jaar aan vast plakken na november 2015”, en lachte veelbetekend.

© 2014, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

"Fusie TUI's creëert grootste reisorganisatie ter wereld"

Volgende bericht

Nieuwe campagne South African Tourism

Auteur

Tom van Apeldoorn

Tom van Apeldoorn

Tom is een zelfstandig ondernemer in hart en nieren en heeft inmiddels zijn sporen verdiend in uitgeversland, zijn hobby is zijn werk en dat straalt hij ook uit.