stevenvanderheijdenTijdens de jaarlijkse Courtesy Club-reis die dit jaar naar Macedonië en Albanië ging, heeft Steven van der Heijden (TUI Nederland) de aanwezige genodigden de toekomstplannen van TUI Nederland uit de doeken gedaan.

Naar aanleiding van de berichten die ons bereikten, sprak TravelPro met Steven van der Heijden: “Het is inderdaad zo dat TUI Nederland een nieuwe weg gaat bewandelen en op termijn van de twee merken-strategie van de laatste jaren af zal stappen. Om het merkenbeleid op internationaal niveau meer in samenhang te brengen, zal het Arke merk ‘leading’ gaan worden met de internationaal overeengekomen vormgeving, te weten met de rode smile en de blauwe achtergrond. Uiteraard gaat dit ook gebeuren met onze vliegtuigen en de eigen winkels. Het is duidelijk niet alleen een Nederlandse keuze, want binnen het concern zullen bijvoorbeeld de Duitse gele vliegtuigen ook verdwijnen.”

Arke als hoofdmerk
“Het betekent ook dat wij op termijn zullen kiezen voor Arke als ons hoofdmerk. Hoe lang en in welke vorm Holland International nog gevoerd zal worden is nog niet duidelijk, dat proces zal zeker nog een paar jaar duren. Ik vond deze Courtesy-trip een uitgelezen mogelijkheid om onze partners te informeren over onze toekomstplannen. Ik denk dat het goed is dat onze partners weten dat uiteindelijk het merk Holland International opgeheven zal worden en de lopende activiteiten van dat merk ondergebracht worden bij het merk Arke, zo kan eenieder daarop in spelen en wij uiteraard ook. Wat er daarna gebeurd? Ik verwacht dat op het moment dat wij stoppen met Holland International, er een business-model komt waarin onze agenten Arke kunnen gaan verkopen. Dit model zal niet voor iedereen beschikbaar worden, maar alleen binnen partnerships-modellen en voor de partijen die strategische keuzes met ons maken.”

Geen korting meer!
Steven vervolgt: ”Verder worden formeel alle agentuurovereenkomsten van Holland International beëindigd en komt er separaat een nieuwe agentuurovereenkomst met daarin de bepaling dat het verboden is om het Holland International product met korting te verkopen. Het mag duidelijk zijn dat TUI hier streeft naar een eenduidig prijsbeleid, zowel online als ook in de winkels.”

Reisbureaus
“Onze eigen reisbureaus worden voor het einde van 2014 allemaal gerestyled en zullen de rode smile met de blauwe achtergrond als huisstijl krijgen. Met onze franchisenemers gaan wij in gesprek om te bekijken hoe deze transformatie in goed overleg het beste tot stand kan komen.”