Tijdens de jaarlijkse Courtesy Club-reis die dit jaar naar Macedonië en Albanië ging, heeft Steven van der Heijden (TUI Nederland) de aanwezige genodigden de toekomstplannen van TUI Nederland uit de doeken gedaan.
Naar aanleiding van de berichten die ons bereikten, sprak TravelPro met Steven van der Heijden: “Het is inderdaad zo dat TUI Nederland een nieuwe weg gaat bewandelen en op termijn van de twee merken-strategie van de laatste jaren af zal stappen. Om het merkenbeleid op internationaal niveau meer in samenhang te brengen, zal het Arke merk ‘leading’ gaan worden met de internationaal overeengekomen vormgeving, te weten met de rode smile en de blauwe achtergrond. Uiteraard gaat dit ook gebeuren met onze vliegtuigen en de eigen winkels. Het is duidelijk niet alleen een Nederlandse keuze, want binnen het concern zullen bijvoorbeeld de Duitse gele vliegtuigen ook verdwijnen.”
Arke als hoofdmerk
“Het betekent ook dat wij op termijn zullen kiezen voor Arke als ons hoofdmerk. Hoe lang en in welke vorm Holland International nog gevoerd zal worden is nog niet duidelijk, dat proces zal zeker nog een paar jaar duren. Ik vond deze Courtesy-trip een uitgelezen mogelijkheid om onze partners te informeren over onze toekomstplannen. Ik denk dat het goed is dat onze partners weten dat uiteindelijk het merk Holland International opgeheven zal worden en de lopende activiteiten van dat merk ondergebracht worden bij het merk Arke, zo kan eenieder daarop in spelen en wij uiteraard ook. Wat er daarna gebeurd? Ik verwacht dat op het moment dat wij stoppen met Holland International, er een business-model komt waarin onze agenten Arke kunnen gaan verkopen. Dit model zal niet voor iedereen beschikbaar worden, maar alleen binnen partnerships-modellen en voor de partijen die strategische keuzes met ons maken.”
Geen korting meer!
Steven vervolgt: ”Verder worden formeel alle agentuurovereenkomsten van Holland International beëindigd en komt er separaat een nieuwe agentuurovereenkomst met daarin de bepaling dat het verboden is om het Holland International product met korting te verkopen. Het mag duidelijk zijn dat TUI hier streeft naar een eenduidig prijsbeleid, zowel online als ook in de winkels.”
Reisbureaus
“Onze eigen reisbureaus worden voor het einde van 2014 allemaal gerestyled en zullen de rode smile met de blauwe achtergrond als huisstijl krijgen. Met onze franchisenemers gaan wij in gesprek om te bekijken hoe deze transformatie in goed overleg het beste tot stand kan komen.”
9 reacties
Er is inhoudelijk nog niets bekend over de wijzigingen en invulling mbt agenten.
De Courtesy Club bijeenkomst was zeer constructief. Veranderingen hoeven niet per definitie de ondergang te zijn. Het glas is vooralsnog gewoon half vol wat mij betreft tot dat we de inhoud van de wijzigingen horen.
Daar gaat de toekomst van de reisbureaus. Erg jammer dat het zo moet en dat ze hiermee de kant van directselling kiezen in plaats van kwaliteit en service van de medewerkers van de met uitsterven bedreigde reisbureaus.
Maar ik begrijp alle huilberichten hierboven niet. Iedereen heeft er toch jaren aan meegewerkt? En gaat zeker ook nog komende jaren door de boel groot te maken. Gewoon zo doorgaan mensen!
Oh ja, als jullie het niet doen doen de ‘grote inkooporganisaties’ als D-reizen het wel en tegen de tijd dat daar de HI-stekker uitgaat zijn die wel klaar voor de nieuwe toekomst.
Arke is straks voldoende groot om deze stap te zetten. HI en reisbureaus waren de laatste jaren nodig om uiteindelijk dit te bereiken. Beste reisbureaus bedankt voor bewezen diensten en prettige wedstrijd verder.
Beste mensen: tussenpersonen/ reisbureaus/ reisagenten worden eruit gewerkt en hebben niets meer bij Arke te zoeken. Misschien dat Arke straks nog wel verkocht kan worden via een reisbureau maar dan tegen een luttele commissie – soort van affiliate vergoeding of helemaal geen commissie meer (alleen eigen boekingskosten). Die kant gaat het uit. Misschien niet direkt, maar wel in tweede instantie. Tijd voor herbezinning voor alle tussenpersonen. Aan de ene kant geen commissie meer van de grote touroperators en aan de andere worden accommodaties tegenwoordig ook goed geboekt door eigenaren zelf via sites als booking.com voor lage prijzen waar de commissie uit is. De tussenpersoon heeft het nakijken. Niet voor niets dat reisbureaus uit het straatbeeld verdwijnen en regelmatig helaas failliet gaan of ermee stoppen. Kreten als richten op Dynamic packaging is gebakken lucht. Klant wil wel graag informatie en advies ontvangen, maar wil niet meer betalen dan wanneer hij zelf alles rechtstreeks zou boeken.
De zoveelste keer dat de heer Van der Heijden zegt de kortingssites aan te pakken; niet echt geloofwaardig meer… Jammer, want het was eens een respectvol man.
Wat zonde om een sterk merk aan de kant te zetten! Voor klanten was HI altijd synoniem voor kwaliteit en stond Arke voor low budget.. Ik had het liever andersom gezien! Gelukkig blijft het lichtblauw incl.smile behouden en verdwijnt het schreeuwerig oranje… Ik ben erg benieuwd naar het commissiemodel tzt…
helemaal eens, dan kan jij in ieder geval geen handen meer geven, wat een onzin om mensen die geen handen geven in zijn winkels te ontslaan… doet hij zelf ook niet. Tiran.
kunnen agentuur-overeenkomsten eenzijdig beëindigd worden?
het is een beslissing die vergaande gevolgen heeft voor reisburo’s die wederom buiten spel gaan worden gezet, de zoveelste poging de tussenpersoon de nek om te draaien, immers Arke heeft nu de naam de directseller van Tui te zijn en Holland International is het product voor de reisburo’s.
Ik denk dat hier een rechter naar kijken moet.