Hoe ver gaat clubliefde? Die vraag is waarschijnlijk gesteld aan de vergadertafel van menig airline. Op het moment dat Ajax al met één been in de finale van de Europa League stond, begon de kassa waarschijnlijk al te rinkelen. Want na 21 jaar staat de club weer in een grote Europese finale, en net als bij het landskampioenschap van Feyenoord willen supporters hierbij zijn.

Reisorganisaties springen massaal in op dit evenement met pakketreizen en dagcharters. Mijn tijdlijn op Facebook staat hartstikke vol met ZRA’s die maar al te graag een reis naar Stockholm voor mij willen regelen, uiteraard mag ik daarvoor wel diep in de buidel tasten.

Mocht je namelijk een stadionticket van rond de 150 euro hebben bemachtigd dan is dat nog maar het topje van de ijsberg. Waar je normaal voor een vlucht naar Stockholm een paar tientjes neerlegt, wordt er nu honderden euro’s gevraagd. Misschien was het van de NS ook slim geweest om afgelopen maandag de treinkaartjes naar Rotterdam te verhogen?

Door de verhoging van de prijzen gaan supporters op zoek naar alternatieven. Maar of ik nou 20 uur in de bus wil gaan zitten, om vlak voor de wedstrijd aan te komen en direct na de wedstrijd wederom 20 uur terug te rijden is een tweede.

Wie ervoor kiest om in Stockholm te overnachten staat bijna voor een onmogelijke opgave. Er is bijna geen accommodatie meer beschikbaar. Hotels zijn vrijwel allemaal volgeboekt, (ver) buiten het stadion zijn nog wel kamers te vinden, al betaal je hier al gauw rond €300/400 voor per nacht. In Zweden mag je wel wildkamperen, wellicht een optie om je tentje mee te nemen?

Reacties op de verhoogde prijzen zijn niet mals. Maar is dit niet gewoon business as usual? De vraag stijgt, dus de prijs stijgt. Vraag vs. aanbod. Dat is bij een Olympische Spelen, WK of Eurovisie Songfestival niet anders. Iedereen probeert zijn graantje mee te pikken van succesvolle evenementen, zie alleen al de overvloed aan ‘Max Verstappen-reizen’.

Het antwoord op de vraag of clubliefde ver gaat? Ja! Vluchten zitten vol, hotels zijn nagenoeg niet meer verkrijgbaar en supporters gaan met alle plezier 40 uur de weg op en dat ze daar de hoofdprijs voor moeten betalen lijkt in dit geval bijzaak.

Dylan Cinjee
dylan@travelpro.nl