Wat is nieuws vraag ik mij af? Welke keuze maak je als journalist? Waar maakt de media zich druk om? Blijkbaar is de dood van 110 personen minder belangrijk dan één persoon die een val maakt in de Tour de France.

Afgelopen zondag waren er twee grote nieuwsitems; op de Wolga zonk een cruiseschip met 208 passagiers aan boord (terwijl het schip maar geschikt was voor 120 passagiers). Het is op dit moment nog niet helemaal duidelijk maar men gaat er vanuit dat er ruim 110 personen verdronken zijn en zoals nu blijkt zijn er twee schepen gewoon aan voorbij gevaren op het moment dat het schip in nood was. Dit item haalde ongeveer 170 seconden in het 8-uur journaal.

Het andere grote nieuws was de val van Johnny Hoogerland die door toedoen van een auto van de Franse televisie eindigde in het prikkeldraad naast een Franse landweg. Het houdt niet op zowel op de radio als op de TV; interviews met deskundigen op alle terreinen. De enige deskundige die ik nog niet gehoord heb is een prikkeldraadfabrikant. Vele uren wordt er nagepraat over de val van de nieuwste Nederlandse held. Misschien is deze val wel het mooiste wat hem kon overkomen. Met een etappe-overwinning zou hij zich nooit zo onsterfelijk hebben gemaakt, vervelende bijkomstigheid is dat wel heel Nederland zijn bilspleet heeft kunnen aanschouwen. Ook op dat terrein heeft geen enkele journalist scrupules. Gewoon plaatsen die foto en verder nergens over nadenken is het motto.

Als ik bovenstaande tekst terug lees krijg ik het schaamrood op mijn kaken. Ook mijn grootste gedeelte gaat over Hoogerland en niet over 110 doden en de treurende nabestaanden.

En wat TravelPro betreft; de winternoviteiten deel 1; al het reisnieuws op een rijtje, misschien banaal maar daar zijn wij voor.

Reageren?
t.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl