Erik van der Waard (directeur/eigenaar Reisburo Internoord en voorzitter DTA) laat aan TravelPro weten dat het een diepzwarte dag is voor de Europese reisbranche in het algemeen en de Nederlandse in het bijzonder. “Ik bid god op m’n blote knieën dat SGR qua capaciteit in staat is dit snel te kunnen verwerken. Hopelijk weten alle reisretailers en ZRA’s het in de tussentijd te dragen.”

“Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat het zover is gekomen met zo’n groot bedrijf. Je weet dat het niet goed gaat en je voelt eigenlijk de hele dag aan je water dat het niet goedkomt.” Van der Waard laat weten dat hij al de hele dag contact heeft gehad met collega-ondernemers van onder meer de DTA. “Ik had zelf nog heel even goede hoop dat er nog wat beweging in zat, maar ik zag ook statements van Thomas Cook voorbijkomen die ik niet zo sterk vond. We hielden er al rekening mee dat het niet goed zou aflopen en we begrepen ook dat ANVR en SGR niks konden doen. We hebben onze klanten zo goed mogelijk geïnformeerd. Mijn medewerkers hebben inmiddels alles al in kaart gebracht vandaag. We kunnen direct schakelen.”

Al met al concludeert Van der Waard dat de situatie niet best is voor de reisbranche. “Thomas Cook was goed vertegenwoordigd in het noorden vanaf Eelde, waar wij met Reisburo Internoord en TravelNoord goede zaken doen. Het is verschrikkelijk dat dit gebeurt en een nachtmerrie voor veel ondernemers in de branche en alle betrokken medewerkers waarvan ik met velen al jaren een erg goeie band heb. Verschrikkelijk voor al die hard werkende collega’s.”

“Ik verwacht dat de vluchtcapaciteit lastig gaat worden, waar we dit jaar ook al te maken hebben met het uitvallen van ‘de Max’ waardoor veel rest capaciteit met betrekking tot stoelen reeds gevuld is. Ik heb begrepen dat Transavia coulant is en hopelijk worden die in staat gesteld stoelen vrij te geven voor omboeken en kan TUI fly een rol spelen. Ik bid god op m’n blote knieën dat SGR snel kan schakelen. Niet alleen wat betreft de uitkering, maar ook om duidelijkheid wat betreft het omboeken van klanten. Als dat te lang duurt, moet je zelf gaan voorschieten als ondernemer of handel laten lopen. Het is ongetwijfeld niet voor iedereen weggelegd . Het is een zeer trieste dag en we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben. het SGR is een geweldig fenomeen in onze branche, laten we hopen dat de ervaring met de ellende van de OAD en TravelBird dossiers er toe bijgedragen dat ze nu heel snel kunnen schakelen. Ik wens alle collega’s veel sterkte met wat er op ons af gaat komen. Maar ben er van overtuigd dat we ook deze klap weer te boven komen.”