“Ze roepen in de media maar dat vakantiegangers hun vakantie kunnen omboeken en dit kunnen verrekenen met de bestaande boeking, maar ik kan niet zomaar honderdduizenden euro’s voorschieten! Als ik dat moet doen, kan ik de reisbranche wel gedag zeggen. Weet je hoelang het duurt voordat ik dat geld terugkrijg van SGR?! Op deze manier worden de kleintjes opgeslikt”, zo laat Takis Panagopoulos (directeur Face2Face Travel) weten aan TravelPro.

De SGR liet eerder deze week al aan TravelPro weten dat ze gaan proberen om alles zo snel mogelijk op te lossen, maar dat er gezien de grote drukte geen toezeggingen gedaan kunnen worden over de afhandelingstermijn. Reuver liet eerder ook al weten dat het van belang is dat schadeformulieren goed en snel worden ingevuld en opgestuurd. Daarnaast zijn er ook retailers die samen met de klant een oplossing bedenken en bijvoorbeeld aangeven dat zij geen hele reissom kunnen voorschieten. Overigens zijn reisagenten niet verplicht een herboeking te maken.

Lees ook: SGR: Geen toezegging over afhandelingstermijn.

Panagopoulos ergert zich over de communicatie rondom het financieel onvermogen van Thomas Cook. “Er is heel veel onduidelijk. Je moet goed bedenken dat wij, evenals als onze concullega’s, alles op afstand meekrijgen. Overal vandaan bereiken ons berichten. Het is een chaos. Met de huidige technologie moet het toch allemaal sneller en makkelijker kunnen. De SGR moet zich daarop voorbereiden. Ik moet dingen online kunnen uploaden, die techniek is er. Ik had niet verwacht dat we anno 2020 met een Word-documentje aan de slag moeten gaan.”

Ook Erik van der Waard (directeur/eigenaar Reisburo Internoord en voorzitter DTA) liet aan TravelPro weten dat hij inzit over de afhandeling vai SGR. “Ik bid god op m’n blote knieën dat SGR qua capaciteit in staat is dit snel te kunnen verwerken. Hopelijk weten alle reisretailers en ZRA’s het in de tussentijd te dragen.”

Lees: “Hopelijk weten alle reisretailers het te dragen.”

Reisagenten die op zoek zijn naar het juiste schadeformulier moesten tot voor kort flink zoeken op de SGR-website, zo ondervond ook de redactie van TravelPro. Inmiddels zijn ook de andere schadeformulieren toegevoegd op de website en zijn ze binnen één klik te vinden. Eerst stond alleen het Neckermann-formulier online.

Met zijn kritische noot is Panagopoulos overigens niet de enige. Ook Kees Kooijmans (Reisbureau Travel Slide Rotterdam Airport) schreef al openlijk op zijn Facebook-pagina over de gang van zaken rondom Thomas Cook, SGR en de afhandeling. Kooijmans: “Het SGR-formulier is toch niet meer van deze tijd (kopie identiteitskaart?). 80% van de collega’s werken met BAS, het zou toch digitaal gecontroleerd kunnen worden? Mijn belangrijkste vraag: wie doet de juiste communicatie, wie neemt er echt de verantwoording… Het lijkt mij een goede zaak om over een paar weken te evalueren hoe slecht er in onze branche wordt gecommuniceerd. Het blijft voor mij ongelooflijk dat er nu klanten in het buitenland uit hun hotel worden gezet…en er in het 8 uur journaal wordt gesproken dat er morgen weer Thoma Cook passagiers gedekt door het SGR weer vertrekken voor hun vakantie.”

Panagopoulos laat weten dat hij met zijn team van Face2Face Travel de situatie per dag bekijkt. “Intern hebben we een mooie manier om de mensen op de hoogte te houden. Onze ZRA’s verrichten geweldig werk en zij laten ons ook weten dat ze goede informatie van ons krijgen. Zelfs ZRA’s van andere ketens bellen ons over hoe het gaat en zit. Dat hebben we goed onder controle. Alleen bij de drie bedrijven die over de hele gang van zaken als één partij naar buiten moeten treden (Thomas Cook, ANVR en SGR) ontbreekt er ontzettend veel aan wat betreft communicatie. Natuurlijk begrijp ik dat het bij hen ook chaos is, maar zoals het nu gaat kan ik daar niet tevreden over zijn.”

Naast de kritiek op de gebrekkige communicatie leeft Panagopoulos mee met de hoteliers en middenstanders in Zuid-Europa. “In Zuid-Europa krijgen ze een enorme klap te verdragen. Heel veel mensen in Zuid-Europa leven op Thomas Cook. De koek is veel te groot om er als ondernemers in Zuid-Europa niks aan te doen. Ik vind dat de hoteliers aandacht verdienen. Ook de middenstand krijgt het door de situatie bij Cook moeilijk. Leveranciers van uien, groenten, enzovoorts. De Minister van Toerisme in Griekenland heeft al laten weten dat ze er tussen de 300 en 500 miljoen euro gaan verliezen. Moet je je bedenken wat dat voor zo’n land betekent, maar ook voor bijvoorbeeld Spanje en Turkije. Miljarden!”