Enthousiast stapte ik onlangs het reisbureau binnen dat ik al voor mijn bezoek via Facebook volgde. Eindelijk zou ik een welverdiende vakantie voor ons gezin gaan boeken. Het was een zaterdag, maar gezien het zonnige weer van de afgelopen dagen beloofde het geen drukke dag te worden. De bezetting was dan ook matig, slechts één jonge vrouw met een hippe bril.

Zonder nog maar iets kenbaar te hebben gemaakt over mijn wensen vroeg ze of ik zin had in koffie, waaraan ze toevoegde. ‘‘Dat is wel zo lekker om de dag mee te beginnen als de nachten zo kort zijn met twee jonge kids, niet?’’. Ik begon direct hard na te denken of ik daar eerder iets over had geschreven, maar ook al was dat het geval, vreemd vond ik het wel.

De koffie was een heerlijk begin van de dag en al kijkend over de rand van de mok zag ik dat de reisadviseuse mij recht in de ogen keek. ‘‘Ik neem aan dat het dit keer niet weer Zeeland wordt? Al eens nagedacht over vliegen met de kinderen? Of twijfel je er net als je hoofdredacteur nog aan om dit jaar thuis te blijven?’’ Dit moest niet gekker worden. Heb ik haar eerder gezien? Gesproken? Ben ik vrienden met haar op Facebook of volgt ze TravelPro via Twitter?

‘‘We hebben een leuke aanbieding naar Mallorca, het paradijs voor een gezin met jonge kinderen. Niet ver vliegen en van begin tot eind word je in de watten gelegd, zowel bij de luchtvaartmaatschappij als op de bestemming en accommodatie zelf.

Ik zie dat je er nog nooit bent geweest, lijkt het je wat? En ik zie dat je een auto rijdt. Op Mallorca is een huurauto zeker aan te raden. Zal ik voor je boeken?’’

Google Glass. Zet jij hem op?

Arjen Lutgendorff
a.lutgendorff@reisburoactueel.nl