Touroperators en reisbureaus die ook in de toekomst mee willen spelen, moeten beter naar consumenten luisteren. Alleen zo kunnen zij de vakanties en reizen bieden die voor klanten iets extra’s opleveren. ING Economisch Bureau verwacht een afnemende groei van de vakantiemarkt. Door beter en eerder in te spelen op de wensen van de klant, houden reisbedrijven bestaansrecht. De consument neemt zelf steeds meer taken van het reisbureau voor zijn rekening. De consument kan het reisaanbod zelf vinden en vergelijken op internet, ze geven elkaar via internet tips en reisadvies. Sociale media spelen een steeds grotere rol in de vindbaarheid van reizen, bestemmingen, locaties voor overnachtingen en andere voorzieningen.
 
Groei vakanties vlakt af
De bevolkingsgroei was de laatste jaren de drijvende kracht achter de toename van het aantal vakanties. Het percentage van de Nederlanders dat vakantie houdt, neemt nauwelijks toe. Ook in het aantal keren per jaar dat Nederlanders gemiddeld op vakantie gaan, zit weinig rek. Nu de bevolking steeds langzamer groeit, vlakt ook de groei in vakanties de komende jaren af. Ook de bestedingen aan vakantie nemen vanwege het achterblijven van de lonen bij de inflatie dit jaar, met 2% niet sterk toe.
 
Consument als uitgangspunt
‘Reisbureaus en touroperators zijn nu nog teveel aanbodgedreven’, zegt sectormanager Travel Sasja van As. ‘Maar de consument moet het uitgangspunt zijn, niet de bestemming of vakantiesoort’. Om als reisorganisatie relevant te blijven, is het bovendien noodzakelijk om de technologische mogelijkheden te blijven benutten, samenwerking te zoeken met partijen in de keten en sociale media effectief in te zetten’.

Lees meer over het rapport Sectorvisie Reisorganisaties van het ING Economisch Bureau in TravelPro 5. Bekijk hier ook de video ‘Vakantiegangers dwingen tot waardevoller reisaanbod ‘.