In de ING publicatie ‘Ondernemen in 2016′ wordt een optimistisch beeld geschetst, ook voor de reissector ziet het er goed uit. Er wordt onder andere uitgegaan van 2% méér vakanties door Nederlanders. Ook voor de horecasector zijn de verwachtingen zeer positief: “Het omzetvolume van restaurants en hotels nadert door opeenvolgende jaren van groei het niveau van topjaar 2007.”

De reisector profiteert vooral van een hoger consumentenvertrouwen en hogere besteedbare inkomens. Voor online travel agencies, touroperators en reisbureaus zijn de vooruitzichten daarom uitstekend. Ook de zakenreismarkt trekt aan, door economisch positieve ontwikkelingen waardoor het zakenreizen weer gestimuleerd wordt.

In 2016 neemt het aantal vakanties van Nederlanders naar verwachting met 2% toe tot 35,8 miljoen. Daarmee ligt het aantal vakanties nog onder het niveau van 2008. In 2015 is het aantal buitenlandse vakanties met 1% toegenomen. In het winterseizoen 2014/2015 werden bovendien 7% meer wintervakanties ondernomen. De totale bestedingen aan vakanties stegen tot € 16 miljard.
Geopolitieke gebeurtenissen gooien voor bepaalde bestemmingen wel regelmatig roet in het eten. Onrust in Griekenland en terrorisme in bijvoorbeeld Egypte schaadden in 2015 al dan niet tijdelijk de omzet, zeker van specialisten. Dergelijke geopolitieke risico’s bepalen ook in 2016 voor een deel de keuze van reisbestemmingen.