Hoe zet je jezelf als toeristische bestemming, airline, reisbureau, touroperator of hotel op de kaart? De ontvanger moet je verhaal natuurlijk geloven en je moet voor het juiste moment kiezen.

Alles wordt uiteraard aangegrepen om de consument te overtuigen. De overwinning van Verstappen, de examentijd, het weer en noem maar op. Ook stromen de mooie onderzoekjes weer binnen en kan je niet meer om grote advertenties heen in kranten en op websites.

Maar is het op voorhand boeken ook echt altijd voordeliger dan een last minute deal? Dat is wat Expedia en Airlines Reporting Corporation (ARC) lieten weten middels een persbericht. Het beste zou je een ticket 140 dagen voor vertrek in het weekend kunnen boeken. Vliegen naar een vakantiebestemming op een doordeweekse dag kan ook nog eens leiden tot grote besparingen.

En wat te denken over Egypte. De ramp met het toestel van EgyptAir is natuurlijk ontzettend erg genoeg voor alle nabestaanden. Wat ga je doen als verkeersbureau (dat net een promotiecampagne op de planning had staan) en als touroperator? Het lijken mij ingewikkelde keuzes.

Zillertal Tourismus besloot om zichzelf in de kijker te spelen door in zee te gaan met Ajax. Daarmee is Ajax de eerste Nederlandse sportclub die zich bindt aan een buitenlandse regio. Overigens is ook de samenwerking tussen bestemmingen/regio’s met sportclubs een trend die zich definitief voortzet, denk aan Qatar, Abu Dhabi, Azerbeidzjan, Kazachstan, Gelderland, die zich allemaal via een sportteam of sportevenement in de kijker willen spelen.

Maar hoe ingewikkeld het misschien allemaal lijkt om jezelf in de kijker te spelen, niets lijkt er ingewikkelder dan het oplossen van de zaak rondom het faillissement van de OAD Groep tweeënhalf jaar geleden.

De curatoren geven in dit nummer tekst en uitleg. Misschien ook wel een beetje om zichzelf in de kijker te spelen, om de ‘buitenwereld’ te laten zien dat de zaak behoorlijk wat voeten in de aarde heeft en dat het dus niet voor niets wat langer duurt dan anderen hadden verwacht. Aan de andere kant hoor ik inderdaad de geluiden dat het lang duurt…

Ingewikkeld.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl