Is het de gemiddelde Nederlander worst wat de ANVR inhoudt? “Ik ben bang dat het de gemiddelde Nederlander feitelijk worst is wat de ANVR inhoudt, laat staan doet. Ga met een camera team op Schiphol staan en vraag aan de passagiers wat de ANVR is en wat ze doen. Hiermee wil ik niet duiden dat de ANVR niet van belang is voor de Nederlandse reiswereld, maar dat er in de afgelopen 35 jaar dat ik in het vak zit, weinig verandert is aan het image van de ANVR onder het Nederlandse volk”, zo reageerde Hans Tattersal (voorzitter Visit USA Nederland en general manager Go Motobiking) op een online post van Frank Oostdam (directeur ANVR).

Stem onderaan in dit bericht op de poll.

Oostdam liet via social media weten dat het weer tijd was voor MAX Vakantieman en dat hij er de ANVR graag wil pluggen voor het hoge aantal kijkers dat MAX Vakantieman trekt. Tattersal laat verder in zijn eerste reactie op de aankondiging van Oostdam weten: “Misschien hebben we teveel labels waardoor het publiek niet meer weet wat belangrijk is. SGR, Calamiteitenfonds, reisverzekeringen, reisadvies overheid, etcetera. Bij auto’s en motoren heb je feitelijk twee zekerheden: garanties vanuit het merk en de BOVAG. Daarnaast kun je nog een huwelijk aangaan met de ANWB, zodat je helemaal zeker bent van dat ritje in hartje winter met een oude koude accu. De ANWB is een staat in de staat, en ik hoop niet dat de ANVR ooit deze richting op gaat.”

De ANVR-directeur was het (uiteraard) niet eens met Tettersal. “Recentelijk hebben we het nog gevraagd in grote consumentenenquête in samenwerking met Gfk: 50% zegt bij boeken te letten op het label. Enige tijd geleden constateerde Tns/Nipo en de ACM onafhankelijk van elkaar dat ANVR één van de top 5 consumenten kwaliteit keurmerken in Nederland is. Is dat allemaal genoeg? Natuurlijk niet; consumenten herkennen het logo maar hebben geen idee wat het specifiek inhoudt. Dus dat is een mooie uitdaging. Daarnaast is het natuurlijk aan de reisondernemingen zelf om zich te onderscheiden in de markt, maar al zou ik maar 1% extra kunnen bijdragen aan dat onderscheidend vermogen met dat logo dan is dat de moeite waard lijkt mij zo.”

Tettersal kon zich wel vinden in het antwoordt van Oostdam. “Het gaat inderdaad om het onderscheidend vermogen. Bij het gevecht om de internet boeker die zelf alles regelt weer in huis te halen hoort ook een door het publiek goed gewaardeerde ANVR. En daar draagt een aanwezigheid bij MAX toe bij.” Gisteravond trok MAX Vakantieman overigens bijna 1,3 miljoen kijkers. De uitzending met Oostdam (over ‘stages’ waarvoor betaald is en die vanwege negatieve reisadviezen zoals in het geval van Sri Lanka niet doorgaan en ook niet vergoed worden.