Nieuws

Jet Airways staakt vluchten: de passagiersrechten op een rijtje

Na het nieuws dat Jet Airways geen noodfinanciering heeft kunnen krijgen, is bekend geworden dat de luchtvaartmaatschappij met ingang van gisteren is (voorlopig) is gestopt met vliegen. Mr. Dirk Lof, gespecialiseerd in luchtvaartpassagiersrechten bij AirHelp in Nederland, legt uit wat Jet Airways-passagiers moeten weten.

Jet Airways heeft alle internationale vluchten geannuleerd nadat er geen nieuwe financiering van investeerders was veiliggesteld. Hierdoor is de Indiase luchtvaartmaatschappij nu in staat van insolventie en heeft zij haar activiteiten gestaakt. Gestrande passagiers kunnen mogelijk een ticket terug naar huis veiligstellen als ze hun ticket geboekt hebben als onderdeel van een pakketreis. Daarnaast kunnen andere luchtvaartmaatschappijen speciale terugreistarieven aanbieden aan gestrande passagiers.
Passagiers kunnen mogelijk een terugbetaling voor hun vlucht eisen in de volgende omstandigheden:
  • Indien het ticket is geboekt via een reisbureau of een partnerluchtvaartmaatschappij. Reisbureaus of partnerluchtvaartmaatschappijen kunnen verantwoordelijk zijn, afhankelijk van het feit of vluchten worden gedekt door reisverzekeringsregelingen, terwijl in het geval van pakketreizen de dekking moet worden gegarandeerd.
  • Er is een andere optie voor terugbetaling van het ticket en wel voor passagiers die rechtstreeks bij Jet Airways hebben geboekt en een creditcard als betaalmiddel hebben gebruikt. De betaling kan worden teruggedraaid voordat deze is doorgezet aan de luchtvaartmaatschappij. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het betaalde bedrag via de creditcardmaatschappij terug te vragen in geval van faillissement.
Helaas kunnen Jet Airways-passagiers die lijden onder een vluchtverstoring geen aanspraak maken op compensatie, tenzij hun vlucht door een andere luchtvaartmaatschappij werd uitgevoerd. Hoewel ze in theorie in aanmerking komen voor compensatie, is het onwaarschijnlijk dat de passagiers hun vordering uitbetaald krijgen. Hun vorderingen worden laag gerangschikt, en gewoonlijk worden na een faillissement alleen hooggeplaatste verplichtingen, indien van toepassing, uitbetaald.
“Klanten die hun tickets rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappijen hebben geboekt, hebben helaas een beperkte kans op terugbetaling van hun kosten en moeten hun vorderingen rechtstreeks richten aan de curator van de luchtvaartmaatschappij”, aldus Mr. Dirk Lof van AirHelp.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

TUI-vliegtuig in Sunny Cars design

Volgende bericht

Air Transat vliegt weer tussen Schiphol en Canada

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.