Overwinningen die zo mooi zijn dat je er tranen van in de ogen krijgt, ze zijn voor de meesten op één hand te tellen. Vaak luiden dit soort overwinningen een nieuw tijdperk in…

Tranen heb ik niet gezien, maar Fred en Ilonka Verlinden (Stip Reizen) hebben absoluut een vreugdedansje gemaakt toen zij vorige week de Over the Top Award kregen uitgereikt door Costa Cruises tijdens de Champions of the Sea. Wat dat betreft kunnen zij het aantal overwinningen al niet meer op één hand tellen.

Inderdaad, misschien is de vergelijking tussen de overwinning van Verstappen en de zesde overwinning van Stip Reizen ‘over the top’, maar veranderingen laten ze beiden wel degelijk zien. Waarom halen de cruisespecialisten die ‘Over the Top Award‘ niet binnen vraag ik mij namelijk af?

Specialisten hebben het klaarblijkelijk steeds moeilijker, want ze worden in alle bochten ingehaald door de allround-touroperators die zich met garanties en charters ook vol op op de cruises richten. De focus op de bulk lijkt wat dat betreft niet te stoppen, een trend waarin de specialisten het moeilijk hebben om in mee te gaan. Overigens geloof ik ook nog steeds in de pure klasse die bij de specialisten aanwezig is.

Niet alleen in de cruisesector is het een trend die al langer speelt, want ook de specialisten op onder andere het Midden-Oosten hebben het moeilijk. Was het voorheen nog een markt waar de consument echt op zoek ging naar een specialist, inmiddels zijn de bestemmingen zo bekend dat de consument voor de prijs gaat en ook de grote allround-partijen weet te vinden.

En dan zijn er nog de rederijen zelf die op een ‘agressieve‘ manier de consument rechtstreeks weten te vinden. Dat kan niemand ontgaan. Waar eerst de reisagenten en de specialisten nodig waren om het product bekend te maken onder de consument, lijken ze in de ronde voordat het product écht door lijkt te breken op de Nederlandse markt deze partijen in te halen.

Om tranen van in de ogen te krijgen of een mooie wedstrijd waarin alles nog open ligt. Ieder z’n specialisme, uiteindelijk gaat de consument er met de prijzen vandoor. Bizar.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl