Onlangs is Jordanië gestart met de invoering van een nieuw classificatiesysteem in de hotelbranche. Naast de aangeboden faciliteiten richt het systeem zich vooral op services. Door gebruik te maken van een puntenlijst wordt bepaald hoeveel sterren er aan de hotels worden toegekend. Het nieuwe systeem wordt landelijk ingevoerd, vanaf januari 2011 zullen alle hotels geherclassificeerd zijn, een belangrijke stap in de positionering van Jordanië als vakantie en MICE-bestemming.

Het nieuwe hotelclassificatiesysteem is ontwikkeld door het Ministerie van Toerisme en werd officieel gelanceerd onder toeziend oog van Maha Al Khatib, Minister van Toerisme in Jordanië. Tijdens de bijeenkomst waren afgevaardigden aanwezig van hotels uit Jordanië, touroperators en andere vertegenwoordigers uit de toeristische branche. “Het is een spannende tijd voor de hotels in Jordanië, dit nieuwe systeem zal de lat voor hen hoger leggen”, aldus minister Al Khatib, “Dit is de sleutel tot het vergroten van het concurrentievermogen van Jordanië als toeristische bestemming”.

Hanteren van een puntenlijst
Het nieuwe classificatiesysteem richt zich nadrukkelijk op de geleverde services van de hotels. Er wordt gewerkt met een puntentelling die is opgesplitst in een lijst met standaard diensten en optionele diensten. Door het hanteren van deze puntenlijst wordt duidelijk welke sterrenclassificatie aan het hotel wordt toegekend. De optionele puntenlijst maakt het voor de hotels mogelijk zich toe te spitsen op een bepaalde doelgroep. Zo kan een hotel gericht op het bedrijfsleven extra punten verdienen door het aanbieden van een snelle internetverbinding en een business centrum. Een hotel gericht op vrije tijd kan hetzelfde aantal punten ontvangen door het aanbieden van bijvoorbeeld een spa, tennisbaan of zwembad.

Verwachtingen van de toerist
De toerist en congresbezoeker van vandaag hebben steeds hogere verwachtingen, dit wordt versterkt door technologische ontwikkelingen waardoor er een nieuwe standaard gecreëerd wordt in de toeristische branche. Een voorbeeld hiervan is het toenemende aanbod van vakanties die te boeken zijn via het internet en ook door websites waar de consument zelf op zoek kan gaan naar informatie over een bestemming. Jordanië speelt hier op in door het invoeren van de nieuwe hotelclassificatie, dit zorgt er voor dat Jordanië kan concurreren op internationaal niveau en beter tegemoet kan komen aan de verwachtingen van de moderne toerist en congresbezoeker. Het systeem zorgt er ook voor dat assessors, hoteleigenaren en gasten gemakkelijker aan informatie kunnen komen over de classificering, faciliteiten en services van de verschillende hotels in Jordanië.

Invoering van het systeem
In januari 2011 zullen alle bestaande hotels in Jordanië geherclassificeerd zijn volgens het nieuwe systeem. Het systeem wordt permanent vernieuwd en verbeterd als gevolg van trends in de altijd dynamische toeristische branche.